Sabaton – Zhudobnené hodiny dejepisu

 

Zakladatelia populárnej power metalovej skupiny si zvolili vskutku unikátny koncept pre svoju tvorbu. Ich texty sa spravidla týkajú vojnovej tematiky, pričom väčšina z nich predstavuje lyrické prerozprávanie niektorej slávnej bitky alebo opisy zabudnutých vojnových hrdinov.

 

Kapela pochádza zo švédskeho mestečka Falun, kde sa sformovala v decembri roku 1999. Pomohol im znamenitý multiinštrumentalista Peter Tägtgren, jedna z najdôležitejších postáv švédskej metalovej a grindcoreovej scény, ktorý im poskytol prvú možnosť nahrávať v jeho štúdiu. Prvé nahrávky vznikli v zostave Joakim Brodén (spev a klávesy), Rickard Sundén (gitara), Oskar Montelius (gitara), Pär Sundström (basa), Richard Larsson (bicie), o textárske povinnosti sa zasa delili frontman Brodén a basák Sundström. Už demo naznačilo potenciál skupiny, čo nenechalo chladným hudobné vydavateľstvá, pátrajúce po nových talentoch. Z niekoľkých ponúk si napokon ostrá partička vybrala menšie talianske vydavateľstvo Underground Symphony. Práve pod ňou vyšiel promo nosič „Fist for Fight“ (2001), ktorý bol vlastne kompiláciou toho najlepšieho, čo kapela nahrala v období predchádzajúcich dvoch-troch rokov a metalovú komunitu mal navnadiť na ďalšie nahrávky.

 

Label ako brzda

Smerovanie naznačoval už vizuálny dizajn titulu. Vzal si ho na starosť dlhoročný spolupracovník metalovej legendy Manowar, ktorá sa tiež vyžíva v koncepčnej tvorbe vo forme zhudobnených epických bitiek z mytológií. V tomto duchu sa nieslo aj niekoľko skladieb z debutu švédskych nováčikov na scéne, okrem toho sa tiež obuli do kresťanstva (skladba „Burn Your Crosses“) a priniesli baladu o mužovi, ktorý si siahol na život („The Hammer Has Fallen“). Následne mal vyjsť už plnohodnotný album „Metalizer“, postavený na skladbách z kompilácie, už nanovo a profesionálne nahratých. Práce na albume sa však neustále naťahovali a kým sa vydavateľstvo vôbec dokopalo k tomu, aby pripravilo album na vydanie, kapela stihla popri aktívnom dvojročnom koncertovaní zozbierať dostatok surového materiálu na ďalší album. Skupine napokon po márnom čakaní upustila od plánov na vydanie albumu a pustila sa do hľadania iného labelu. Nakoniec sa upísali vydavateľstvu Black Lodge Recording, divízie Sound Pollution, špecializovanej na metalovú produkciu. Zmena nastala aj no poste bubeníka – Richarda Larssona vystriedal Daniel Mullback. V novom labeli našli prijateľnejšie podmienky na tvorbu, čo konečne viedlo k vydaniu plnohodnotného štúdiového albumu „Primo Victoria“ (Víťazstvo nadovšetko, 2005). Práve tento titul sa stal prvým stelesnením umeleckej koncepcie, postavenej na pripomínaní slávnych bitiek a vojnových hrdinov.

 

Epické bitky

Album priniesol smršť ostrých gitár v kombinácii s dramatickými orchestrálnymi vsuvkami. Každá zo skladieb sa tematicky zameriavala na inú slávnu bitku ľudských dejín: titulná „Primo Victoria“ reflektovala vylodenie spojeneckých vojsk v Normandii a ich následný postup v lete roku 1944, „Reign of Terror“ zasa operáciu Púštna búrka (prvý pokus o zosadenie Saddáma Husajna). Skladba „Counterstrike“ približuje udalosti pamätnej expresnej Šesťdňovej vojny z roku 1967 z izraelského pohľadu a v skladbe „Stalingrad“ zasa hrôzy najkrvavejšej bitky 2. svetovej vojny. Zároveň na tomto albume skladbou „Metal Machine“ započali svoju tradíciu – každú štúdiovku uzatvára hudobná pocta legende metalu. Na reedícii, ktorá vyšla o päť rokov neskôr, sa objavila aj cover verzia od glam metalovej legendy Twisted Sister „The Beast“. Keďže spevák Brodén dovtedy obhospodaroval aj klávesy, kapela začiatkom roka 2005 angažovala klávesáka Daniela Myhra, aby frontmana odbremenila, čo dodalo živým vystúpeniam nový impulz.

 

Zničenie tyranov

Kapela v rýchlom tempe pokračovala ďalej a v nastolenom trende – hudobne i tematicky – sa niesol aj ďalší titul „Attero Dominatus“ (Zničím tyraniu, 2006). Dramatická titulná skladba zvečnila Bitku o Berlín, v ktorej naposledy vydýchol nacistický moloch a definitívne ukončila najkrvavejšiu sériu vojenských konfliktov v dejinách. Brodén euforicky vizualizuje dianie od momentu, keď sa jednotky Červenej armády ocitli za bránami Berlína, vymenúva mená hlavných aktérov historického momentu a konštatuje, že „krídla orla sa zlomili“. Energickú skladbu popretkávanú latinskými frázami a vyšperkovanú prepracovaným gitarovým sólom fanúšikovia okamžite zaradili medzi svoje obľúbené skladby na živých vystúpeniach. Sabaton zabŕdol aj do ďalších citlivých tém – použitie jadrových zbraní v japonských mestách Hirošima a Nagasaki, vzostup nacistickej Tretej ríše, etnické čistky v občianskou vojnou zmietanej Juhoslávii 90. rokov či vysoko aktuálny náboženský fundamentalizmus. V skladbe „Angels Calling“ neobišli ani špecifiká 1. svetovej vojny, napríklad využívanie opevnených zákopov, ktoré na západnom fronte 1. svetovej vojny dosiahli svoj vrchol (neskôr aj vzhľadom na rozvoj v oblasti mobility na bojisku táto forma vedenia vojny ustúpila iným). Album opäť uzatvára skladba, vzdávajúca hold koreňom metalu – „Metal Crüe“ je lyricky postavený na slovných hračkách, pozostávajúcich z najrozličnejších kultových mien z histórie od Mötley Crüe, Iron Maiden, Kiss, Judas Priest cez Queen až po Slayer či Guns N‘ Roses.

Ešte než pripravili ďalší album, konečne došlo aj na vydanie „Metalizer“, ktorý mal vyjsť ako celkom prvý oficiálny štúdiový nosič. Začiatkom roka 2007 sa album nahraný päť rokov predtým zremastroval, pričom obsahoval predovšetkým skladby z demo kompilácie „Fist for Fight“, akurát pôvodné intro a outro, ako aj skladbu „The Hammer Has Fallen“, vypustili, aby ich nahradili novými skladbami „7734“, „Speeder“ a „Jawbreaker“. Album napokon vyšiel ako dvojdisk, doplnený o kompletný pôvodný tracklist z demo kompilácie, ktorý sa medzitým stal raritou. Aj druhý disk doplnili o predtým nevydanú skladbu, „Birds Of War“. Keď kapela splatila tento svoj rest, mohla sa pustiť do prác na ďalšej dlhohrajke.

 

Umenie vojny

Ďalší album „The Art of War“ (2008) inšpiroval preslávený staroveký manuál na vedenie vojny, ktorý v 5. storočí p.n.l. vydal čínsky vojenský stratég Sun-c’. Táto kniha má dodnes veľký vplyv na tvorcov stratégií v najrozličnejších oblastiach (s obľubou sa ním inšpirujú napríklad športoví tréneri). Hudobníci zo Sabatonu skombinovali túto inšpiráciu s ďalšími veľkými príbehmi, ktoré napísala 1. a 2. svetová vojna, keď si systematicky vyberali také bitky a momenty, ktoré stelesňovali praktickú aplikáciu niektorého z pravidiel, definovaných čínskym majstrom. Niekoľko skladieb na albume sa začína krátkym úryvkom z knižky, aby sa následne spustilo to, čo charakterizuje klasický Sabaton – lyrizované dejinné udalosti, zaodeté do pompéznych atmosférických melódií, v sprievode drsných gitár a bicích s kadenciou delostreleckej artilérie. Tentoraz si z plejády významných udalostí novodobej vojenskej histórie vybrali príbeh legendárnej 7. tankovej divízie Wehrmachtu pod vedením Erwina Rommela (ktorá pre svoj extrémne rýchly postup získala prívlastok „Divízia duchov“), ale aj Bitku o Wiznu, zachytávajúcu nevídaný trojdňový hrdinský odpor niekoľkých stoviek Poliakov proti Nemcom o sile 40.000 vojakov v počiatočnej fáze nemeckej invázie (nazývaný aj „poľský Thermopyl“ v narážke na legendárny odpor Sparťanov proti presile) i obrovskú bitku o Dardanelský prieliv z 1. svetovej vojny, kedy sa Otomanská ríša ubránila masívnemu útoku Veľkej Británie a Francúzska. Okrem toho vo veľavravnej skladbe „The Price of a Mile“ zachytili neslávne známe jatky pri belgickom Paschendale, keď sa počas jednej z najnezmyselnejších bitiek 1. svetovej vojny navzájom vyvraždilo vyše 500.000 Nemcov a Britov, pričom žiadna z bojujúcich strán nezískala väčší územný či iný zisk strategického významu. Mnohí vojaci sa pritom utopili v močiaroch, keďže ešte predtým sa Belgičania snažili zabrániť nemeckému postupu vypustením morských hrádzí… V songu „Union (Slopes of St. Benedict)“ si posvietili na slávnu 123 dní trvajúcu Bitku o Monte Cassino v roku 1944, keď sa Spojenci pokúšali preraziť cestu do Ríma, ovládaného fašistickými silami. Tieto príbehy dopĺňajú skladby o fínsko-ruskej Zimnej vojne (na začiatku 2. svetovej vojny) a dôležitá Bitka o Kursk medzi Wehrmachtom a Červenou armádou. Na prelome dekád už Sabaton patril medzi žiadané mená metalovej scény, absolvovali spoločné turné po Veľkej Británii s kolegami z fachu DragonForce, predskakovali krajanom HammerFall na ich európskom turné a absolvovali aj niekoľko festivalov v zámorí.

 

 

Tomáš Bóka

foto SITA, archív

 

Celý článok si prečítate v aprílovom čísle GOLDMAN (2017)