Richard Gonda

 

Je slovenským esom v motoršporte a poznajú ho na celom svete. Známy automobilový pretekár má za sebou tretie vystúpenie v prestížnom šampionáte GP3, ktorý je tradičným sprievodným seriálom Formuly 1. Na susednom okruhu Hungaroring sa talentovaný jazdec tímu JenzerMotorsport v nabitej konkurencii jazdcov rozhodne nestratil. Nedávno zažiaril aj v slávnom tíme Andretti Autosport na testovacích jazdách v americkom Indianapolise.

 

 

Na okruhu Indianapolis Grand Prix ste sa zúčastnili testovania formuly IndyLights a mohli ste porovnať svoje jazdecké schopnosti s ďalšími pretekármi. S akými pocitmi ste sa vrátili z USA?

S fantastickými. Bolo to pre mňa prvýkrát na novej trati, v novej formule, takže cieľom bolo hlavne sa za tie dva dni zoznámiť s prostredím. Rýchlosť som mal veľmi dobrú a dosiahnutý druhý najrýchlejší čas ma skutočne teší. Funguje to tam mierne inak ako u nás. Vysoko profesionálne, úplne všetko nablýskané, rýchli jazdci, no súčasne panuje uvoľnenejšia atmosféra. Keď to zažijete na vlastnej koži, musí sa vám to páčiť. Navyše, jazdiť pre tím ako Andretti Autosport je sen každého pretekára. Som rád, že majú záujem práve o mňa a urobím všetko, aby som získal sponzorov a financie na celú budúcu sezónu. Je to jedinečná príležitosť, o ktorú nechcem prísť.

 

Na začiatku každého úspešného projektu stojí vždy vízia. Kedy vo vás skrsol nápad stať sa pretekárom?

Už ako malé dieťa som sa chcel pretekať na všetkom, čo malo kolesá. Otec mi ako päťročnému spravil obyčajnú drevenú káru, na ktorej som sa stále vozil po ulici. Neskôr som mal aj motorku a bláznil som sa na nej. Spoznali sme preteky Minikár, jednu sme kúpili a mohol som sa postaviť na skutočný štart pretekov mojej prvej sezóny. Darilo sa mi vyhrávať a vtedy som si vysníval svoje „zamestnanie“.

 

Prežívali ste ťažké začiatky?

Úprimne, ani nie. Najprv to šlo prirodzene. Ťažké to začalo byť až neskôr, keď sme začali jazdiť európske a svetové súťaže. Veľa nového na učenie, prispôsobenie sa. Vtedy som sa musel skutočne maximálne prekonávať. A paradoxne najťažšie už nebolo samotné jazdenie, ale získavanie partnerov, sponzorov a finančnej podpory. Bez toho sa, žiaľ, vo vrcholovom motoršporte nedá napredovať…

 

gonda1a

 

Sedieť za volantom a rútiť sa po pretekárskych okruhoch vysokými rýchlosťami… Čo to pre vás znamená?

Po celý čas sa snažím jazdiť maximálne na hrane, som akoby v nejakom tuneli a vidím len to svetlo na konci. Neustále riskujete, no pokiaľ idete, cítite, že žijete. Ten pocit je úchvatný a práve preň to robím.

Silné, hlučné pretekárske autá s vôňou po zhorenom benzíne, pneumatikách a brzdách. Adrenalín, atmosféra, krásne ženy. Túžba byť najrýchlejším… Tomu sa nedá odolať! Odmalička som obdivoval pretekárov, ktorí sa nebáli dostať z auta či formuly všetko.

 

Ktoré okolnosti vám pomohli stať sa svetovým pretekárom?

Úspechy, rodina, výzvy. Darilo sa mi vyhrávať. Mám fantastickú rodinu a otca, ktorý ma stále motivuje. Neuspokojí sa len tak ľahko – a taký chcem byť aj ja. Preto som si sadol práve do formuly, považovanej za najnáročnejší typ súťaže v rámci motoršportu. Chcem vyhrávať stále viac väčších pretekov.

 

Musia to byť výnimočné pocity, keď si sadnete za volant a už len sekundy vás delia od štartu…

Pri štarte cítim výzvu, rešpekt. Sústredím sa a vojdem do toho môjho „tunela“. A keď vyhrám, príde veľké zadosťučinenie. Vidím svojich ľudí a všetkých fanúšikov… Tí ten skvelý pocit ešte znásobia.

 

Vaša pretekárska profesia a skúsenosti vás iste obohatila aj v súkromnom živote…

Aký som, je odraz toho, čo robím, logicky. Určite ma to obohacuje. Pozitívom je, že cestujem, stretávam inšpiratívnych ľudí, zbieram zážitky, zo všetkého sa snažím niečo si zobrať. Tento svet prináša množstvo rôznych situácií. Napríklad vďaka negatívnym skúsenostiam s ľuďmi si o to viac vážim osoby, ktoré pri mne stoja a sú úprimní. Nič však neľutujem, človek sa stále učí. Som za to všetko rád.

 

Máte ešte nejaké nesplnené sny v oblasti motoršportu?

Veľa snívam, tak ich mám ešte veľa. Najväčšie sú určite preteky vo Formule 1 alebo IndyCar

 

Ste ambasádorom značky Renault, konkrétne modelu Mégane GT. Prečo práve tento typ auta?

Má perfektný dizajn. Medzi ostatnými autami jednoznačne vyniká a keď som sa na ňom prvýkrát previezol, absolútne ma presvedčil. Využívam ho na každodenné jazdenie, je dynamický, úsporný a pohodlný. 4 control je rovnako zaujímavý doplnok, takže ma na ňom skutočne baví jazdiť. Zatiaľ ani nepoznám negatívum, ktoré by som vedel Mégane GT vyčítať.

 

 

 

Tomáš Szmrecsányi

foto Jozef Barinka

 

Druhú polovičku otázok a odpovedí si prečítate v novembrovom čísle GOLDMAN (2016)