7 sestier

 

V blízkej budúcnosti donúti preľudnenie planéty a hladomor svetovú vládu, aby zaviedla drastickú politiku jedného dieťaťa v rodine. Mnoho rodín tvrdé opatrenie tragicky zasiahne, v jednom prípade však prinesie nielen zmenu, ale odhalí skutočné pozadie zákazu existencie väčšieho počtu detí.

 

 

Dej filmu 7 sestier sa odohráva v roku 2073 v post-dystopickom svete, ktorý sužuje katastrofálny stav životného prostredia, preľudnenie a nedostatok základných surovín. Občianske nepokoje, vojny a utečenecká kríza zmenili svet k nepoznaniu. Väčšina svetových mocností padla a následne prebrala moc Európska federácia. Aby ľudská rasa prežila, je obyvateľstvo donútené žiť v orwellovskej spoločnosti s uzákonením prísnej politiky jedného dieťaťa. Úrad pre predeľovanie detí na čele s prísnou Nicolette Cayman (Glenn Close) nariaďuje, že každej rodine, ktorá má viac ako jedno dieťa, budú ich ratolesti odobrané a kryonicky zmrazené do tej doby, kým ich bude modrá planéta znovu schopná uživiť. Napriek týmto drastickým opatreniam žije v jednom byte ilegálne sedem jednovaječných sestier. Hoci sa skrývajú pred úradmi, zároveň dokážu systém obísť tak, že si medzi sebou striedajú jedinú identitu, a to ženy menom Karen Settman. Dievčatá vychoval dedko Terrence Settman (Willem Dafoe) a pomenoval ich podľa dní v týždni. Každá z nich môže ísť von z domu pod spoločnou identitou len raz za týždeň. Všetko perfektne funguje až do momentu, kým jedného dňa Pondelok nepríde domov…

 

 

Nevyčnievať z davu

Švédska herečka Noomi Rapace sa bez zaváhania chopila výzvy stvárniť hlavnú rolu všetkých sestier, teda sedem variácií ženy ukazujúcej verejnosti jedinú tvár – stoickú, úspešnú profesionálku Karen Settman. Jej cieľom je nevyčnievať z davu a zostať mimo hľadáčika Úradu pre predeľovanie detí. Niečo sa však pokazí, a to vyvolá nečakané udalosti, o ktoré v scenári rozhodne niet núdze. Mimochodom, pôvodný scenár sa dostal na zoznam prestížnej „Hollywoodskej čiernej listiny“. S momentálne veľmi aktuálnym konceptom filmu prišiel scenárista Max Botkin už v roku 2001 – vtedy mali byť súrodencami muži. Keď sa však do projektu zapojil režisér Tommy Wirkola, navrhol urobiť zo súrodencov ženy, aby snímka získala viac dynamiky. A keďže už dlhšie obdivoval herecké výkony Noomi Rapace, mal už aj vhodnú kandidátku pre stvárnenie siedmich sestier.

Keď producentka filmu Raffaella De Laurentiis spolu s výkonným producentom Matthewom Feitshansom získali scenár, posunuli ho spisovateľke Kerry Williamson, aby mu precízne rozpracovala „ženskú stránku“. „Kerry sa k projektu pridala v okamihu, keď sme sa rozhodli, že hlavnými postavami budú ženy. Hovorili sme s mnohými spisovateľmi, ale práve s Kerry sme boli na rovnakej vlne od samého počiatku. Mala skvelé nápady a páčil sa nám i jej celkový postoj k téme. Sama vyrastala obklopená súrodencami, čo pre nás bolo dôležité, ak vezmeme do úvahy námet filmu,“ spomína Wirkola, ktorý si dal veľmi záležať, aby všetky postavy siedmich sestier boli pre divákov vierohodné. „Bolo by náročnejšie odlíšiť od seba sedem chlapov… Venovali sme veľa energie, aby sme vytvorili postavy, ktoré diváci ľahko rozlíšia. Upravili sme aj rolu Nicolette Cayman, aby pôsobila autenticky a nebola čierno-biela. Ak  máte možnosť pracovať s herečkou ako Glenn Close, môžete si dovoliť zveriť jej náročnú rolu.“

 

 

Bukurešť a Constanza

Natáčanie sa začalo na jeseň 2015 v Rumunsku, najmä v Castel Studios na okraji Bukurešti a k dôležitým lokáciám patrila prímorská Constanza.  Raffaella de Laurentiis: „Costanza bol skvelý výber. Miestny starosta nám dovolil obsadiť historickú časť mesta. Mali sme prístup do jedného z najväčších prístavov v Európe. V Bukurešti sme potom každú nedeľu medzi šiestou a desiatou hodinou ráno uzavreli hlavnú cestu a natáčali veľké davové scény. Najväčšou výzvou nakoniec bolo vymýšľať počas desiatich týždňov v podkrovnom byte, ako Noomi zahrá sedem rôznych postáv naraz.“ Našťastie, režisér mal skvelé nápady. „Hoci je mladý, je to jeden z najlepších režisérov, s ktorými sme doposiaľ pracovali. Má jasnú víziu, rýchlo sa rozhoduje a presne vie, čo chce. Noomi sedem úloh bravúrne zvládla, nevieme si ani predstaviť iného herca či herečku, ktorí by boli schopní zhostiť sa takejto úlohy. Bola na pľaci každý deň a všetky scény niekoľkokrát za sebou opakovala, vždy z inej perspektívy.“

 

 

Sedem sestier

Pondelok je veľmi inteligentná, kultivovaná, bystrá, drsná, zdržanlivá a ambiciózne kráča za svojím cieľom. Musí sa vysporiadať s najhorším dňom týždňa – pondelkom. Najviac sa podobá spoločnej identite žien, Karen Settman. „Na rozdiel od ostatných sestier sa Pondelok prísne drží pravidiel a vždy robí to, čo sa od nej očakáva. Po mnoho rokov sa pre sestry obetovala. Keď však niekoho stretne a zamiluje sa, niečo sa v nej vzbúri a začne pochybovať o všetkom, čo sa naučila, vrátane pravidiel, s ktorými vyrástla. Môže pôsobiť chladne a sebecky, ale hlboko vo vnútri má dobré srdce, ktoré túži po láske a naplnení vlastných snov,“ popisuje jednu z postáv Noomi Rapace.

Utorok fajčí marihuanu a je „pohodová predstaviteľka newagismu“. Má slobodnú dušu. Je veľmi citlivá. Takisto sa veľmi stará o sestry. Je to šťastná, jemná a citlivá duša, ktorá všetko vstrebáva. A navyše je vtipná. Nosí dlhé sukne a je ovešaná šperkami.

Streda je športovo založená (trénovaná zápasníčka), odvážna, tvrdá, neústupná, sebaistá, nebojí sa vyvolávať konflikty. Ako podotýka Noomi, je „divoška, ktorá zbožňuje cvičenie, má rada bojové umenie a stále boxuje, trénuje alebo cvičí. Je to taký pitbul.“

Štvrtok je rebel medzi sestrami. Túži po slobode, ale miluje svoje sestry, medzi ktorými zaujíma vodcovskú pozíciu. „Má divokú krv a v živote, ktorý žije, sa cíti ako vo väzení. Keď dospievala, permanentne porušovala pravidlá a bola úplným protikladom Pondelka. Chcela robiť veci po svojom, ťažko prijímala autoritu a pravidlá, ktorá nastavil dedko Terrence. Časom sa zo Štvrtka stáva skutočná vodcovská osobnosť. Berie na seba viac zodpovednosti a stáva sa dospelou,“ dodáva Noomi.

Piatok, tá je introvertným, tichým géniom, ktorý sa brilantne orientuje v technológiách, matematike a vedách. Je skutočným mozgom akcie, ktorá nasleduje po zmiznutí Pondelka. „Nepozerá sa vám priamo do očí. Nemá veľmi rada fyzický kontakt a vadí jej, keď sa jej ľudia dotýkajú. Nerada chodí medzi ľudí do skutočného sveta, a preto je piatok jej najhorším dňom.“

Sobota je naopak extrovert so záľubou v rôznych večierkoch, je vtipná, drzá a poznať na nej, že v živote nemusela pracovať ani jediný deň. Je sexi, vyzývavá blondína. Rovnako ako Barbie má rada ružovú farbu, rada sa napije niečoho ostrejšieho. Má dobrú náturu a rada si robí vtipy tak zo seba, ako aj zo sestier. K veciam má pozitívny prístup a v hĺbke duše je veľká romantička. Keď mala sedemnásť, zamilovala sa, ale prísny dedko jej vtedy prikázal, že svoju lásku musí obetovať sestrám, pretože emócie robia človeka zraniteľným.

Nedeľa „je jemná, empatická a nábožensky založená. Má materské sklony a stojí nohami pevne na zemi. Nikdy nemyslí na seba, ale na druhých. Stará sa o sestry a je im veľkou oporou. Keď sa medzi sebou pohádajú, vždy sa snaží rozpory vyriešiť,“ uzatvára Noomi zoznam sestier.

 

 

Výzvu, ktorú sa rozhodla prijať, popisuje švédska herečka ako tak trochu šialenú, desivú, náročnú, ale zároveň aj veľmi zábavnú. „Bola to najťažšia rola, akú som kedy hrala. Po niekoľkých dňoch som si ale uvedomila, že každá zo sestier je vlastne odrazom mojich vlastností. V tom momente som našla pevný bod a začala všetko vstrebávať. Dobre im rozumiem. Uvedomila som si, že v rôznych obdobiach svojho života som vlastne bola každou z nich… Dokážu sa premeniť v takmer všetko.” Tommy Wirkola: „Jednou z najnáročnejších scén bola veľká bitka, ktorej sa zúčastnilo šesť zo siedmich sestier – keď do ich bytu vniknú votrelci s vidinou ľahkej koristi… Sestry sú veľmi silné a každá z nich má iné prednosti a schopnosti. Bojujú panvicami, vriacou vodou, chladničkou i žehličkou. Na konci natáčania bol všade hrozný neporiadok a hrozne veľa krvi, ale bolo to veľmi zábavné. Ako keby ste bojovali s klanom mačiek!”

 

 

Tomáš Szmrecsányi

foto Bontonfilm

 

Celý článok si prečítate v novembrovom čísle GOLDMAN (2017)