Železné srdce – FURY
Apríl 1945. Zatiaľ čo sa spojenecká armáda pokúša o finálnu ofenzívu na európskom fronte, seržant Warddady sa ujíma velenia tanku M4 Sherman a vydáva sa so svojou posádkou na osudnú misiu na územie nepriateľa. Tvárou v tvár početnej presile je odhodlaný preniknúť až do srdca Nemecka a bojovať tam až dokonca…
Druhá svetová vojna neprestáva fascinovať ľudí. Obyčajných smrteľníkov, vyštudovaných historikov, vášnivých zberateľov, spisovateľov či filmárov. A hoci by sme mohli mať pocit, že po vyše sedemdesiatich rokoch už vieme všetko o najkrvavejšom vojnovom konflikte, opak je pravdou. Do vojny sa zapojil (priamo či nepriamo, na fronte či v domácom prostredí nepriateľa, verejne či tajne) obrovský počet ľudí. Každý z nich pritom zažil svoje vlastné príbehy, ktoré takým, alebo onakým spôsobom ovplyvnili priebeh druhej svetovej vojny. A práve to, že osudy civilistov, vojakov, diplomatov, tajných agentov či politikov sa v časopriestore neraz prekrývali a vzájomne sa ovplyvňovali (pričom samotní aktéri o tom mnohokrát ani nevedeli), nás fascinuje. Jednoducho je v nás zvedavosť a túžba odhaliť všetky tie vzťahy a súvislosti. Takýmto „pátračom“ je vlastne aj producent Bill Block a scenárista a filmár David Ayer. Dvojica sa rozhodla prostredníctvom drsnej vojnovej drámy pozrieť detailnejšie na osud pätice amerických vojakov, presnejšie tankistov, pričom hľadajú odpoveď na základnú otázku: ako mohla táto malá skupina bojovníkov prispieť k pádu Tretej ríše? Ich príbeh síce nie je natočený na základe skutočnej udalosti, ale vznikol jednoznačne podľa zážitkov vojakov, ktorí prežili podobné situácie, ako hrdinovia snímky. K vierohodnosti filmu prispel vo veľkej miere aj charakter režiséra, ktorý má skúsenosti s nakrúcaním filmov (Patrola, Králi ulice), ktoré charakterizuje surovosť a realizmus.
Ayerov realizmus
„Železné srdce nie je vojnovým filmom, ktorý by s vami pozerala vaša babička… Myslím, že sme ešte nemali možnosť vidieť hrôzy, ktorým boli obrnené jednotky nútené čeliť. Tvárou v tvár početnej i palebnej presile zvíťazili len vďaka svojim nemilosrdným bojovým schopnostiam,“ hovorí producent Bill Block, ktorý film Fury pôvodne chystal pre spoločnosť QED, ale neskôr distribučné práva prevzala spoločnosť Columbia Pictures. Aj vďaka tomu natrafil na producenta Johna Leshera, ktorý už spolupracoval s režisérom Ayerom pred dvoma rokmi na snímke Patrola. Lesher taktiež chváli realistickú, ojedinelú a miestami až provokatívnu atmosféru vojnového filmu, v ktorom zažiari aj dvojica hollywoodskych hviezd – Brad Pitt a Shia LaBeouf. Podobný názor má aj producent Bill Block: „David Ayer týmto filmom svoj štýl ďalej rozvíja a predkladá nám skvelo natočený film. Zatiaľ čo Patrola bola natočená skôr dokumentárnym štýlom, táto snímka je historickým filmom, ktorý si uchováva dramatizujúce stvárnenie reality.“
Samozrejme, žiaden film by nebol dostatočne realistický, ak by sa jeho autor na neho nepripravil. David sa úplne ponoril do štúdia najrôznejších podkladových materiálov. Vo svojej pracovni mal obrovský počet odbornej literatúry zo sveta druhej svetovej vojny. Dokonca urobil dojem aj na svojich kolegov, ktorí ho navštívili. Úzko spolupracoval aj s taktickými a vojenskými poradcami. Jedným z nich bol vojenský technický poradca Kevin Vance. Ten je presvedčený, že práve filmárova oddanosť realizmu umožnila vznik takého surového filmu, ktorý sa nepodobá na žiaden iný vojnový film o druhej svetovej vojne. „Vo väčšine filmov o druhej svetovej vojne máme akúsi ilúziu ´boja za dobrú vec´ – o to tu taktiež nepochybne ide. Lenže v tejto vojne zomrelo vyše 60 miliónov ľudí. To je vec, nad ktorou sa zatiaľ nikto vo väčšej miere nezamýšľal a práve to chcel David týmto filmom dosiahnuť.“ Vance aj Smith sa zhodujú v tom, že príbeh dokáže osloviť akúkoľvek generáciu divákov. „Áno, je o druhej svetovej vojne, a všetky tie prípravy a štúdium historických materiálov a podkladov, ktoré David podstúpil, v scenári skutočne ožívajú. Avšak vo svojej podstate je to o ľuďoch, obklopených vojnou. Celý film pôsobí veľmi moderne,“ dodáva Lesher.
Vojnoví veteráni
Pripraviť sa na film nemuseli len tvorcovia, ale aj herci, ktorí tiež chceli zaručiť snímke autentickosť. Aj preto sa stretol hlavný protagonista snímky Brad Pitt s vojnovými veteránmi z 2. obrnenej divízie, ktorí v druhej svetovej vojne slúžili. Najdôležitejšie pre neho bolo získať skúsenosti a spomienky ľudí, ktorí riadili a obsluhovali tanky. Takýmto veteránom bol napríklad Donald Evans, ktorý slúžil vo výzvednej jednotke 66. obrneného regimentu 2. obrnenej divízie, či George Smilanich, ktorý zase slúžil počas vojny ako vodič tanku. „Ktokoľvek z posádky bol schopný zastať prácu kohokoľvek iného. Bolo to dôležité, keď sme v priebehu bitky o niekoho prišli,“ podotýka Smilanich. Podrobné znalosti získal herec aj od Paula Anderta, ktorý v roku 1940 klamal o svojom veku, aby mohol vo svojich 17. rokoch narukovať do armády. Počas vojny bol seržantom 41. pechotnej jednotky 2. obrnenej divízie. „Našim divíznym veliteľom sa stal Patton – učil nás skutočne intenzívne,“ hovorí bývalý vojak a dodáva: „Naučil nás bojovať – naučil nás pustiť sa do boja a byť neustále v pohybe, nestáť na mieste.“
Zdatný zabijak
V čom sa líši Ayerov vojnový film od iných, podobne ladených snímok? Napríklad v tom, že dej sa odohráva len mesiac pred ukončením najväčšieho konfliktu v histórii ľudstva. „Je to iný svet, než aký obvykle vidíme v klasických vojnových filmoch, v ktorých oslavujeme víťazné vojnové ťaženie, ako napríklad inváziu do Európy, deň D či bitku v Ardenách, skrátka slávne bitky, na ktorých sa americká armáda podieľala. Jedným z opomenutých období sú práve tieto posledné kŕče nacistickej ríše, čeliaca americká armáda, ktorá už má za sebou niekoľko rokov bojov a dochádzajú jej zálohy. Muži sú vyčerpaní. V druhej svetovej vojne sa bojovalo tak dlho, pokiaľ ste buď nezvíťazili, alebo nezomreli, či ste neboli zranení a poslaní domov. Fanatický režim kolabuje, ide o mätúce prostredie, v ktorom môže byť nepriateľom každý – to je pre dušu vojaka nepredstaviteľne vyčerpávajúce,“ vysvetľuje režisér. Ten práve pre kruté prostredie a desivú atmosféru vytvoril originálnu (a pútavú) postavu Dona „Wardaddyho“ Colliera, muža s tajomnou minulosťou, ktorého stvárnil Brad Pitt. „Wardaddy je mužom, na ktorých armáda stojí – ktorý ju drží pohromade. Je veľmi pragmatický a praktický – zaujíma sa len o splnenie misie. Má svoje vlastné morálne zásady, ale tie sa nepodobajú tým, aké by mal civilista. Je nadmieru stoický, ale užíva si života; má zmysel pre humor a miluje svojich mužov a skutočne silne nenávidí nepriateľa,“ dodáva Ayer, dopĺňa ho Block: „Je to odhodlaný a zdatný zabijak.“
Strata nevinnosti
Do Wardaddyho čaty prichádza Norman Ellison, mladý muž, ktorý je na vojnu zúfalo nepripravený. „Výcvik absolvoval ako pisár, ale nakoniec je odvelený na frontu do 2. obrnenej divízie, aby tu zastával funkciu náhradného vodiča. Je však šokovaný a vyvedený z miery – je presvedčený, že muselo dôjsť k omylu,“ hovorí Lerman. Norman sa na fronte ocitne preto, aby nahradil mŕtveho Reda, ktorý s ostatnými štyrmi členmi posádky tanku slúžil viac menej od počiatku vojny. Nevinného chlapca si zahral Logan Lerman. Hovorí, že ho rola priťahovala svojou obťažnosťou. „Pre herca môjho veku je k dispozícii celá rada jednoduchších rolí. Norman je naopak veľmi komplikovanou a náročnou postavou. Zdalo sa to ako výzva – je to skvelá rola, úžasný príbeh a mal by som šancu spolupracovať s mnohými tými, ktorých obdivujem.“
Ako pripomínajú tvorcovia, Norman je „taký, akého by každý chcel za syna či mladšieho brata, ale vo vojne nie je pre takého chlapca miesto“. Pokiaľ chce prežiť, musí sa zmeniť. Jeho jedinou šancou je, že mu Wardaddy ukáže, čo musí urobiť. Či obaja uspejú, sa ukáže v priebehu osudových 24 hodín (celý film sa odohráva v priebehu 24 hodín, a to od úsvitu jedného dňa do úsvitu nasledujúceho dňa), pretože sa pätica tankistov – veliteľ Wardaddy, strelec Boyd Swan, nabíjač Grady Travis, vodič Trini Garcia a záložný vodič Norman – musí postaviť voči trom stovkám nemeckých vojakov. „David divákov zoberie na neuveriteľnú a úžasnú púť. Pre nás hercov naplánoval kopa času na prípravu. Predstavil nám svet, v ktorom budeme žiť – nebola to ľahká cesta, ale bol som ochotný sa po nej vydať,“ uzatvára Lerman.
Samozrejme, jadro príbehu sa točí okolo vzťahu medzi veteránom Wardaddym a zelenáčom Normanom. „Norman je mladý, svieži a nevinný, a preto je pozoruhodný, ale súčasne sú tieto vlastnosti jeho hlavným problémom, ktorý je nútený prekonať. A Wardaddy ho musí zbaviť nevinnosti,“ popisuje Ayer. Zároveň podotýka, že vzťah medzi dvojicou chvíľami pripomína vzťah otca a syna, akurát v tomto prípade „otec“ učí „syna“ byť dostatočne tvrdým vojakom, schopným zabiť iného človeka.
Sherman vs. Tiger
Pri natáčaní filmári využili päť tankov, a to rôzne modely tanku M4 Sherman. V snímke majú dokonca aj prezývky: Fury, Matador, Lucy Sue, Old Phyllis a Murder Inc. Pre Iana Clarka – zodpovedného za vozidlá, a Jima Dowdalla – vedúceho tímu šoférov tankov, začalo úsilie nájsť päť pôvodných tankov z druhej svetovej vojny rovnako ako pri iných zákazkách: jednoducho zavolali svojim známym. „Komunita okolo vojenských vozidiel je vo Veľkej Británii pomerne malá a väčšinou sa všetci poznáme. Nakoniec sme objavili ľudí, ktorí nám boli schopní tanky poskytnúť a boli ochotní nášmu filmu venovať tri mesiace svojho života,“ teší sa Dowdall.
Čo sa týka tanku hlavných hrdinov, boli pri nakrúcaní použité tri rôzne vozidlá. V prvom rade tu bol, samozrejme, skutočný tank, ktorý poskytlo bovingtonské tankové múzeum – Sherman z konca vojny s 76 mm kanónom. Okrem toho vytvoril štáb dekoráciu pre špecifické zábery a filmárske potreby: jednalo sa o vozidlo, postavené na tankovom základe, na ktorý bola pripevnená plošina tak, aby štáb a kameramani mohli natáčať priamo na tanku. V samotnom tanku neboli natočené žiadne interiérové scény. Tu nastúpili na scénu výtvarníci Andrew Menzies a Gary Jopling, ktorí vytvorili vernú kópiu interiéru tanku. Jednotlivé časti dokonca mohli byť odmontované, aby filmár, respektíve kameraman mohol natáčať z ktoréhokoľvek uhlu.
Život tankistov
Aké to je sedieť v tanku, keď na vás strieľa nepriateľ? Ayer spolu s hercami potreboval poznať odpoveď, aby dokázal vierohodne zobraziť psychiku vojakov, ktorí sa ocitli vo vojne. Na pomoc im boli okrem veteránov aj odborníci na tanky. Všetci zhodne tvrdili, že napriek tomu, že vás chráni pancier z ocele, celá situácia je desivá. „Keď na vás strieľajú z guľometov a guľky sa od panciera odrážajú jedna za druhou, tak to v obrnenom vozidle alebo tanku cítite – už len ten zvuk vás dokáže pekne potrápiť. Nemôžete sa pred tým nikde schovať,“ hovorí vojnový veterán Evans. Pokiaľ je tank v boji vyradený a posádka prežije, dostane nový tank. Lenže koľko odvahy je treba mať na to, aby človek do nej opäť vliezol? Veteráni tvrdia, že niet priestoru špekulovať a vymýšľať, preto „jednoducho idete a nastúpite“.
V snímke sa neodrážajú len skúsenosti veteránov, ale aj technické možnosti amerických a nemeckých tankov. Na divákov tak čakajú tanky Shermany, ktoré dokázali proti prevahe špičkových nemeckých Tigrov využívať svoju pohyblivosť. „Výpovede veteránov sú veľmi dôležité, pretože filmu vdychujú život. Poskytujú vám pravdivý základ pre spracovanie toho, ako posádky tankov na rôznych bojiskách skutočne bojovali – v Normandii, v severnej Afrike, v Holandsku a nakoniec aj v Nemecku počas onej poslednej ofenzívy. Poskytnú vám zaujímavé príhody, ktorých sa môžete chopiť a citovo sa k nim viazať,“ konštatuje David Rae, jeden z vojenských technických konzultantov filmu.
Zaujímavosti
* Natáčanie filmu začalo 30. septembra 2013 na anglickom vidieku v Oxfordshire. Filmový štáb sa neskôr objavil aj vo Watlingtone i v Londýne.
* Štúdio poslalo pred natáčaním listy obyvateľom viacerých obcí, aby vedeli, že v dôsledku nakrúcania sa bude v okolí ozývať streľba a výbuchy.
* Režisér Ayer sa pri nakrúcaní nechal inšpirovať pravými fotografiami z fronty.
* Vzhľadom k veľkému množstvu scén v tanku a v jeho blízkosti, kde bol veľký hluk, vyžadovalo si nahrávanie dialógov špecifický prístup. Zvukári sa snažili nahrávať všetko tak realisticky, ako len to bolo možné.
* Vo filme čelia americké tanky tej najničivejšej hrozbe: nemeckému tanku Tiger. „Je to dokonalý vojnový stroj,“ hovorí Menzies.
* Filmári mali k dispozícii jediný funkčný tank Tiger 131, a to z tankového múzea v Bovingtone. Americká armáda ho našla pred desiatkami rokmi poškodeného a odstaveného na kopci v Tunisku.
* Tvorcovia filmu ani v najmenšom nehodlali riskovať, že sa skutočný Tiger nejakým spôsobom poškodí – takže pre zábery, kde k jeho poškodeniu dochádza, vytvorili verný duplikát.
* Najväčšiu súkromnú zbierku vojenských vozidiel (v hodnote 7 miliónov libier) vo Veľkej Británii vlastní Bruce Crompton. Ten mal radosť z toho, že filmovému štábu mohol požičať všetky svoje vojnové vozidlá. Produkcia zaplatila len za údržbu a dopravu.
* Komparzisti boli bývalí britskí vojaci. V jednej scéne sa ich naraz objavuje až 350.
Wardaddyho tankisti
Boyd „Bible“ Swan (Shia LaBeouf) – Je strelec a viac menej zástupca veliteľa. Obsluhuje hlavnú zbraň tanku (76 mm delo). Ide o chladnokrvného zabijaka, ktorý súčasne je aj veriaci človek. „Je pre mňa zaujímavé preskúmavať to, ako sa človek, ktorý číta Bibliu a verí – teda konkrétne je kresťan – vyrovnáva s vojnovým nasadením,“ hovorí Shia LaBeouf.
Norman Ellison (Logan Lerman) – Kľúčová postava filmu. „Je to nováčik takpovediac bez výcviku a práve jeho očami vnímame príbeh. Jedná sa o príbeh jeho zmierenia s realitou. Jeho púť tvorí jadro celého filmu.“ Norman je na to, čo sa okolo neho odohráva, skutočne veľmi nepripravený, a práve Wardaddyho úlohou je vycvičiť a naučiť ho prekonať civilné vnímanie dobra a zla.
Trini „Gordo“ Garcia (Michael Pe?a) – Kultivovaný šofér tanku, ktorý však krízové situácie rieši pomocou alkoholu. „Pokiaľ viem, slúžilo v druhej svetovej vojne asi 350 tisíc mexických Američanov a mnohí z nich práve ako šoféri obrnencov,“ poznamenáva Ayer.
Grady „Coon-Ass“ Travis (Jon Bernthal) – Na margo postavy nabíjača filmár hovorí: „Vyhrabal sa z bahna.“ Narodil sa v dobe hospodárskej krízy, v detstve nemal ani topánky, od ôsmych rokov pracoval na farmách – nie je jednoducho vôbec pripravený na dobrodružstvo, do ktorého ho okolnosti vyslali. „Pokiaľ by sme Wardaddyho označili za mozog celej operácie, tak Grady predstavuje jeho ruky,“ uzatvára režisér.
Tomáš Szmrecsányi
foto ITA film