Iggy Azalea

Je fresh, je in, jej videá zaznamenali stá milióny videní, hudobní magnáti sú nadšení a sponzori sa trhajú o jej priazeň. Spolupracuje s najžiarivejšími hviezdami súčasnej pop music, ale o featuringy majú záujem aj „funkčné veteránky“ ako Jennifer Lopez či Britney Spears. O kom je reč? O mladej Austrálčanke, ktorá ako kométa vyletela na výslnie hudobného priemyslu.

 

music 4

 

Industriálna scenéria, továreň za továrňou… jedna sa však predsa vyníma – celá pestrofarebná a namiesto emisií vypúšťa ružové obláčiky. Súkolie ide na plné obrátky, pásová výroba plynule postupuje v súlade s vytýčenými cieľmi a kontrolóri v bielych plášťoch si spokojne niečo zapisujú do notesov. Áno, ide o tú istú továreň na sny, ktorá kedysi hladný trh obohatila o Spice Girls, Britney Spears, Katy Perry, Nicki Minaj, či Justina Biebera. Sortiment však treba z času na čas upgradovať, a tak korporátni inžinieri zábavného priemyslu siahli po osvedčených vzorcoch a namiešali ich v tom správnom pomere: na expedíciu je prichystaný celkom nový produkt, pripravený zaplaviť mediálny trh: drzá sebavedomá Austrálčanka, rapujúca s juhoamerickým prízvukom. Nový idol pre tínedžerov, s pozadím zdatne konkurujúcim „výbave“ svojej staršej konkurentky Nicki Minaj. Zopár telefonátov na správne miesta, aplikovanie osvedčených marketingových formuliek… a zrodila sa nová hviezda.

 

Iggy AzaleaZ dediny do L.A.

Materiálom pre výrobu novej hviezdičky sa stala osôbka menom Amethyst Amelia Kelly, ktorá sa narodila 7. júna 1990 v Sydney a vyrastala v malom trojtisícovom meste Mullumbimby (jeho krkolomný názov si miestni skracovali na „Mullum“). Otec bol maliar a ilustrátor komiksov, matka sa živila ako upratovačka. Rapovať začala ako 14-ročná, keď začula skladbu od Tupaca Shakura „Baby don´t cry“. Práve americká rapová legenda sa stala jej veľkým vzorom a inšpiráciou. Tupac, ktorý vzišiel z revolucionárskej rodiny a v textoch tvrdo pranieroval situáciu v amerických getách, sa možno v hrobe aj párkrát nepohodlne pomrvil. Inšpirovaná Amethyst zakrátko sformovala dievčenskú hip-hopovú skupinu, tá sa však čoskoro rozpadla. Ale cieľavedomá, veľmi súťaživá dievčina sa nevzdávala, a tak kvôli uskutočneniu svojho „amerického sna“ stať sa rapovou hviezdou zanechala vo veku 15 rokov strednú školu a odišla do USA. Rodičom pritom zaklamala, že cestuje preč iba na prázdniny, zobrala financie, ktoré „naškrabala“ na upratovacích brigádach po hoteloch a odletela. Spočiatku bývala v Miami, neskôr i v Houstone a Atlante, aby napokon na odporúčanie kohosi z Interscope Records zakotvila v Los Angeles.

V USA začala vystupovať pod umeleckým menom Iggy Azalea – Iggy bol jej psí miláčik a ulica, kde vyrastala, niesla názov Azalea Street. Ambicióznu raperku si čoskoro podchytil T.I., hviezdny predstaviteľ tzv. južanského hip-hopu (popri tradičnom Eastcoast a Westcoast hip-hope je tretím zásadným prúdom na americkej scéne), no práve spolupráca s ním sa stala jablkom sváru medzi Iggy a Interscope Records, čo napokon vyústilo do odchodu z vydavateľstva a plány na debutový album sa odložili na neurčito.

Aj napriek trampotám s vydavateľstvami sa Iggy postupne dostávala do povedomia čoraz širšej verejnosti, zaznamenala prvé vystúpenie v celoštátnej televízii, spolupráce so známejšími menami utešene pribúdali a čakanie fanúšikov na plnohodnotný album krátila mixtejpmi a EP-čkami. Predskakovala na turné Rity Ory, ako aj na šnúre rešpektovaného Eastcoast veterána Nasa. Keď potom vo februári 2013 vydala prvý mainstreamový singel „Work“, víťazoslávne mohla oznámiť dohodu s vydavateľstvom Island Def Jam Music Group. Tí sa evidentne činili, internetový gigant VEVO ju zaradil do podporného programu pre nastupujúce hviezdičky, a tak si aj na londýnskom benefičnom koncerte zaspievala spolu s Beyoncé či Jennifer Lopez. Promo sa rozbehlo v plnom prúde, súčasťou prípravy pôdy pred vydaním dlhohrajky bol druhý singel „Bounce“, ako aj spoločná austrálska šnúra s Beyoncé.

 

Jennifer Hudson, Iggy Azalea

Megaúspešný debut

Termín vydania albumu sa ešte niekoľkokrát zmenil z marketingových dôvodov, takže Azalea stihla vydať i ďalšiu ochutnávku „Fancy“ v spolupráci s inou vychytenou hviezdičkou Charli XCX. Z chytľavej skladby sa stal megahit a hudobné stanice masívne uvádzali sprievodný klip, nakrútený v štýle amerických tínedžerských filmov zo stredoškolského prostredia (samozrejme, Iggy tam bola za „tú peknú a populárnu“). „Fancy“ vystrelila na prvú priečku americkej hitparády a austrálska raperka sa stala štvrtou ženskou predstaviteľkou hip-hopovej scény s „Number One“ hitom. V tej dobe sa do éteru dostala aj jej spolupráca s Arianou Grande „Problem“, ktorej sa zadarilo nemenej. Keďže istý čas obe skladby strávili bok po boku na prvom, resp. druhom mieste singlového rebríčka, Iggy sa podarilo vyrovnať pamätný výkon Beatles, dovtedy jedinej kapely, ktorej dve premiérové skladby v TOP 100 obsadili naraz prvé aj druhé miesto.

Napokon i dlho očakávaný debutový album „The New Classic“ uzrel svetlo sveta, ba čo viac, debutoval na treťom mieste americkej hitparády, čím sa zaradil medzi najúspešnejšie ženské rapové albumy. Iggy bola v tom čase všade, okupovala prvé priečky hitparád i titulné stránky magazínov a aby toho nebolo málo, čoskoro nasledovala spolupráca s Jennifer Lopez, ktorá sa snažila o prinavrátenie niekdajšej slávy spoluprácou s novými menami. Ich spoločnému počinu „Booty“, ktorý zo všetkého najviac pripomínal ódu na veľké zadky, sa dostalo značnej medializácie aj vďaka početným paródiám zo strany vlogerov a iných internetových vtipálkov. Výpočet úspešných singlov z albumu v júni 2014 uzatvára ďalší duet, tentoraz s Ritou Orou „Black Widow“. Keď sa humbug okolo úspešného debutu pomaličky utíšil, koncom roka boli oznámené plány na ďalší album, ako aj turné. Už v januári sa práce na druhej štúdiovke síce opatrne začali, no čoskoro nedočkavých fanúšikov prekvapila nepríjemná informácia: manažment posunul termín vydania albumu na rok 2016 a sľubované turné zrušil úplne. Medzitým sa Iggy aspoň pripomenula výpomocou na novej nahrávke Britney Spears „Pretty Girls“, ktorá sa už stihla umiestniť aj v hitparádach.

 

Tomáš Bóka

foto SITA, archív

 

Celý článok si prečítate v letnom dvojčísle GOLDMAN (2015)