Vzrušujúci, desivý, mysteriózny. Stredoveký koncept bosoráctva, čiernej mágie a posadnutosti ožíva v ďalšej zo svojich inkarnácií – v najnovšom diele Roberta Eggersa, ktorý s ním ovládol nedávny filmový festival Sundance. Načrtáva mrazivý príbeh jednej rodiny, obývajúcej New England v prvej polovici 17. storočia, niekoľko desaťročí pred upaľovaním bosoriek v Saleme.
Tvorcovia rozvinuli dej okolo osudov rodiny puritánskeho farmára Williama, ktorý sa po vážnom konflikte so susedmi vzdáva majetku, aby sa následne spolu s manželkou Katherine a štyrmi deťmi presunul na kúsok zeme, na kraji temného lesa. Keď sa sťahujú na opustený pozemok, nemôžu tušiť, že v lese striehnu sily, ktoré im čochvíľa nedajú spávať… Po mesiacoch tvrdej práce sa rodine podarí postaviť na novom pozemku dom a Katherine porodí piate dieťa, syna Samuela. Idylka však vtedy s konečnou platnosťou končí.
Temno ožíva
Keď sa zvieratá začnú správať nezvyčajne agresívne, farmár začne šípiť prítomnosť akéhosi všadeprítomného beztvarého, ťažko definovateľného temna. Keď sa potom na seba začnú nabaľovať katastrofy – mizerná úroda, maličký Samuel záhadne zmizne a ďalší syn Caleb začne vykazovať znaky posadnutosti – na statok doľahne ponurá tiaž. Vo farmárovej rodine sa stupňuje napätie, čo napokon vedie k paranoji a vzájomnému upodozrievaniu. Napokon si to odskáče staršia dcéra Thomasin, ktorú rodičia obvinia z praktizovania magických úkonov. Ona tieto podozrenia vehementne odmieta, no záhadné udalosti sa naďalej stupňujú…
Znamenitá mozaika
Eggersovi sa podarilo zosnovať mrazivý príbeh plný dusivej atmosféry, ktorá sála z každého dômyselného pohybu kamery v podaní Jarina Blaschkeho a diváka spoľahlivo zásobuje dávkou pochmúrneho mystéria. Zachytil znepokojivú atmosféru prudko pobožného Nového Anglicka, ktorá vytvárala živnú pôdu pre neskoršie krvavé udalosti v Saleme. Ďalšia nová tvár vo svete kinematografie, herečka Anya Taylor-Joy, sa úlohy farmárovej dcéry zhostila s bravúrou skúsenej herečky a spolu s monumentálnym hudobným podfarbením pod taktovkou Marka Korvena sa stala ďalším vítaným kúskom do znamenitej Eggersovej mozaiky strachu a hystérie. Okrem nastupujúcej hviezdy sa v snímke predstavia aj Ralph Ineson v role farmára či Kate Dickie ako jeho žena.
Vydesil aj Kinga
Eggers, ktorý si z festivalu Sundance odniesol cenu pre najlepšieho režiséra, priznáva, že o tematiku bosoráctva sa dlhodobo živo zaujíma – čarodejnice ho mátali i v detstve v nočných morách. „Zaujímal som sa o ne i neskôr, keď som študoval čarodejnícke procesy. Pýtal som sa sám seba – čo takého strašného museli tie ženy robiť, keď končili takou krutou smrťou?“
Zdá sa, že slovenský divák sa po dlhšej dobe môže tešiť na film, aký v rámci hororového žánru dlho nemal možnosť vidieť. The Washington Post dokonca zašiel ešte ďalej, keď radí novinku na roveň s klasikami ako Exorcista, Omen alebo Rosemarino dieťa, pričom oceňuje režisérov razantný nástup. Filmu vzdal hold aj nekorunovaný majster hororu Stephen King: „Čarodejnica ma tak vyľakala, že som od strachu takmer pustil do gatí. Pritom ide o reálny film, napínavý a surový, ale zároveň núti zamyslieť sa.“
Namaškrtení satanisti
Chvály prišli i z prostredia newyorskej organizácie Satanistický chrám (The Satanic Temple). Jej stúpenci film nielen ocenili, ale naznačili aj snahy zorganizovať podporné turné. Hovorkyňa tohto spolku Jex Blackmore sa dokonca nechala počuť, že film sa podľa nej stane akýmsi signálom pre povstanie proti zbytkom bigotných povier a predznamená oslobodenie z náboženských pút. Overiť si tieto tvrdenia budete môcť na vlastnej koži už čoskoro.
Tomáš Bóka
foto CinemArt
Článok si prečítate v marcovom čísle GOLDMAN (2016)