Godzilla – Nezničiteľný nukleárny veľjašter
Z hrôz atómových útokov sa zrodila veľkolepá filmová príšera. Spojil sa v nej nádych praveku so stelesnením najväčšej hrozby budúcnosti – deštrukcie z nukleárnej zbrane.
Začiatkom 50. rokov minulého storočia sa japonské filmové štúdio Toho odhodlalo natočiť vysokorozpočtový trhák. V koprodukcii s filmármi z Indonézie, kde sa mal dej odohrávať, pripravovalo veľkolepý film, situovaný do obdobia 2. svetovej vojny. Rokovania o jeho natočení na poslednú chvíľu stroskotali, takže keď sa japonský producent Tomojuki Tanaka zo súostrovia vracal, mal hlavu v smútku. Štúdio Toho prišlo o nádejný veľkofilm a navyše muselo narýchlo plátať veľkú dieru vo svojom produkčnom harmonograme.
Počas letu domov Tanaka listoval v rôznych magazínoch a uvažoval o vhodnej náhrade. Jeden z časopisov písal o nedávnom americkom testovaní jadrových zbraní v blízkosti Marshallových ostrovov. Vodíková bomba tu vybuchla trikrát silnejšie, ako armáda predpokladala a radiáciou zamorila široké okolie. Otrávila tak námorníkov japonskej rybárskej lode Lucky Dragon 5 a kontaminovala miestne ryby. Iný časopis pre zmenu písal o úspechu amerického sci-fi filmu Príšera z hĺbky 20.000 siah (1953), v ktorej New York terorizuje obrovský prajašter rhedosaurus. Producent si v mysli spojil 2. svetovú vojnu, rádioaktívne ryby, rhedosaura a dostal nápad. Napokon sa z neho zrodila príšera Gojira a krátko nato aj rovnomenný film režiséra Išira Hondu z roku 1954.
Nukleárny útok inak
Tak ako titulný protagonista filmu vzrastom prevyšuje King Konga a rhedosaura, snímka samotná prevýšila minulé, ale aj budúce filmy o gigantických monštrách. Hondovo dielo je oveľa viac ako obyčajný sci-fi príbeh o katastrofickom strete obrovitej príšery s ľudskou civilizáciou. Ide o vizuálnu metaforu hrozieb jadrového arzenálu veľmocí. Z Gojiry sa stáva chodiaca nukleárna zbraň so všetkými jej charakteristikami a skaza, ktorú pácha, priam zrkadlovo odráža hrôzy, ktorými si prešli obyvatelia miest Hirošima a Nagasaki. O rok neskôr sa nezastaviteľná dinosauria príšera do kín vrátila. Nie sama. Tvorcovia zahájili dlhú a úspešnú tradíciu súbojov ozrút. Nesledujeme tak iba konflikt medzi Gojirou a japonskou armádou. Do popredia sa dostáva meranie síl s rovnako gigantickou a hrôzostrašnou bytosťou zvanou Anguirus.
Ako kladný hrdina
Píše sa rok 1956. Obrovský domáci úspech Gojiry neušiel pozornosti americkej produkčnej spoločnosti Jewell Enterprises. Spoločnosť nielenže kúpila práva na medzinárodnú distribúciu filmu, celkom ho prestrihala a titulnú príšeru poameričtila na Godzillu. Tvorcovia ponechali asi dve tretiny pôvodného materiálu a natočili dodatočné scény s novou postavou, americkým novinárom Stevom Martinom, ktorý sa stáva svedkom besnenia zmutovanej obludy. Pod novým názvom „Godzilla: Prebudená skaza“ film uspel v USA a taktiež japonskú príšeru predstavil zvyšku sveta. S veľkým úspechom…
Dvojnásobné zväčšenie
V niektorých filmoch pôvod Godzilly ostáva zahalený tajomstvom, zdôrazňuje sa len jeho spojitosť s jadrovými zbraňami. Naproti tomu v iných sa príšera doslovne prezentuje ako dinosaurus… …
Súboje megapríšer
Nová hollywoodska verzia zostáva verná japonským filmom aj zachovaním tradície zápolenia monštier, ktorý Emmerich koncom 90. rokov ignoroval. „Nie som si celkom istý, čo môžem a čo nemôžem povedať, ale bolo veľmi dôležité, aby sme neurobili film o Godzille iba s jednou príšerou,” vysvetľuje mladý filmár. „Ľudí zakrátko omrzí pozerať na to, ako armáda neúspešne strieľa na túto vec a snaží sa ju zastaviť. Práve preto sú filmy z produkcie štúdia Toho vždy o súbojoch príšer.“
Kto sa postaví legendárnej oblude? Zatiaľ vieme len to, že nepôjde o žiadneho z tradičných oponentov, ale o celkom nové kreatúry, súborne nazvané „mutos“… …
Prekvapivý výber
Filmových fajnšmekrov iste zaskočilo herecké obsadenie. V jednej z hlavných postáv sa predstaví Bryan Cranston, ktorý sa preslávil v hlavnej úlohe kritikmi aj fanúšikmi vychvaľovaného seriálu Perníkový tatko. „Sprvu som trochu váhal kvôli celkovej povahe filmu,” priznáva… …
… …
Dušan Valent
foto Continental film, SITA, archív