George Clooney

 

Môže sa stať hviezdou herec, ktorý začínal v hororovej komédii Návrat zabijáckych rajčín? Usmievavý, zdanlivo bezstarostný chlap, správny muž, ktorý sa nebojí v potrebný čas bez ľútosti udrieť do stola. Herec so zrelou umeleckou dušou.

 

Jeho otcom bol slávny televízny reportér Nick Clooney a kvôli jeho povolaniu rodina často menila bydlisko. Malo to však i svoje plusy. Vďaka otcovi sa George už ako malý zoznámil s čarovným svetom kamier a mikrofónov. Tie ho očarili a nič na tom nezmenil ani fakt, že v podstate každú chvíľu býval niekde inde. V umeleckom prostredí sa pohybovala i jeho ostatná rodina: teta Rosemary Clooney bola speváčka, strýko José Ferrer hral v divadle a bratanec Miguel Ferrer sa ukázal aj vo filmoch (napríklad v snímke Horúce strely 2).

 

DOBRÁ RADA 

Práve Miguel mu poradil odsťahovať sa do Los Angeles, kde sa mu vraj určite podarí nakopnúť hereckú kariéru. To už mal George za sebou nedokončené štúdium žurnalistiky, na ktorej ho odradila predstava, že by mal po tejto ceste kráčať v tieni svojho slávneho otca. Herecké začiatky v metropole filmu však neboli jednoduché. Prežíval, ako vedel. Behal po konkurzoch a na chlieb a mlieko si zarábal ako robotník na stavbe a predavač dámskej obuvi. Istý čas vraj reálne uvažoval, že sa na herectvo vykašle a stane sa profesionálnym hráčom baseballu. Ako rád pripomína, 60. a 70. roky 20. storočia, počas ktorých dospieval, patria medzi najhektickejšie a politicky najzaujímavejšie obdobia amerického národa a do jeho podvedomia sa zapísali tak intenzívne, že keď absolvoval obligátnu éru seriálových štekov, seriálových hrdinov a mal na konte už i niekoľko lepších či horších filmov, vrátil sa k tejto ére ako scenárista a režisér. Kto by povedal, že nenápadná televízna hviezdička (vtedy ešte s dlhými vlasmi) zo sitkomu Roseanne sa raz stane excelentným politicky zapáleným filmárom?

 

BIELY PLÁŠŤ

Na televíznej obrazovke po prvý raz naplno zaujal ako ženami obletovaný pediater Doug Ross v seriáli Pohotovosť z nemocničného prostredia. V tomto období už čoraz intenzívnejšie pokukoval po filmovej kariére a kvôli túžbe preraziť do sveta skutočného filmu prežil niekoľko vyčerpávajúcich rokov, kedy pendloval medzi televíziou a filmovými ateliérmi. Napríklad na nakrúcanie vojnového filmu Traja králi (1999), ktorých sa odmietal vzdať, si odskakoval práve z nakrúcania Pohotovosti. Niekedy od únavy a vyčerpania nevedel, či si má ráno cez rameno prehodiť samopal, alebo stetoskop. Cesta k sláve bola tŕnistá a na nej sa v počiatkoch nechal nahovoriť aj na tri béčkové horory: Vyššia škola strachu (1987), Grizzly II: The Predator (1987) a Návrat zabijáckych rajčín (1988). Vtedy sa zrejme nikomu ani nesnívalo, že ho raz budú považovať za nového Caryho Granta. Každopádne, na rozdiel od menej schopných kolegov, pre ktorých sa televízia stala prekliatím, mal o niečo viac šťastia a na seriál, ktorý mu priniesol prvý úspech, rozhodne nezanevrel. Naopak, keď sa v roku 2009 nakrúcal záverečný, rozlúčkový diel pre americkú stanicu NBC (prvý diel vysielali v roku 1994), Clooney v tom čase už totálna hviezda hereckého i režisérskeho neba sa na televízne obrazovky so šarmom a pokorou vrátil ako skvelý Doug Ross.

 

V TIENI TARANTINA 

Svet filmu mu prvú kvalitnú rolu ponúkol v polovici 90. rokov, keď na vtedy ešte pomerne neznámeho Georgea stavil Quentin Tarantino a vybral si ho do parodického upírskeho krváku Od súmraku do úsvitu (1995). Spoločne v ňom stvárnili šialených bratov Geckovcov, ktorí unikajú pred zákonom po vylúpení banky k mexickým hraniciam a zanechávajú za sebou krvavú stopu – po každom civilistovi, ktorý im neopatrne vstúpi do cesty. Tarantino nerežíroval, snímku podľa jeho scenára a chuti nakrútil jeho kamarát Robert Rodriguez. Clooney na priateľskú službu tandemu Tarantino – Rodriguez, ktorá ho odpálila do vyššej hereckej ligy, nezabudol a na oplátku sa o niekoľko rokov mihol v Rodriguezovom neskoršom rodinnom hite Spy Kids (2001). George úspešne zo seba zmyl stigmu kariéry televízneho a seriálového herca a stal sa skutočnou filmovou hviezdou, čo sa väčšine televíznych tvárí málokedy podarí. Clooney však kráčal v šľapajach Brucea Willisa, ktorý tiež začínal v televíznom seriáli. Navyše, rýchlo pochopil, že železo sa musí kuť za horúca, a tak sa vo vysokom pracovnom nasadení objavoval vo viacerých (nie vždy najvydarenejších) filmoch, vďaka ktorým si vybudoval imidž udržiavaného „správneho chlapa“. Ten v jeho dnes už typickom „clooneyovskom“ podaní vie najmä presvedčivo argumentovať slovami. V prechodnom období medzi televíziou a kinom niekoľkokrát dokázal, že ako herec ponúka veľa využiteľných polôh a nebojí sa ani kontroverzných rozhodnutí. Predviedol sa v rôznorodých snímkach, kde sa herecky konfrontoval s viacerými emancipovanými ženami: s Michelle Pfeiffer v romantike Báječný deň (1996) či s Nicole Kidman v teroristickom thrilleri Mierotvorca (1997). Mimochodom, ten sa nakrúcal aj v Bratislave, hoci ju vo filme vydávali za Viedeň. Hádam jediný film, ktorý by možno rád navždy vystrelil do čiernej diery, je nevydarený komiksová snímka Joela Schumachera Batman a Robin (1997), kde pod maskou neporaziteľného temného rytiera bojuje proti plačúcemu Arnoldovi Schwarzeneggerovi. Keď sa o niekoľko rokov neskôr rozhodol zariskovať s ambicióznejšími látkami, vyhlásil, že by bol radšej, keby jeho „umelecký väz“ radšej zlomil odvážny americký remake ruskej sci-fi klasiky Solaris, ako „tá sračka, kde som mal kostým s bradavkami“.

 

MR. PRODUCENT 

Nakrátko ostrihaný miláčik publika, dlhý čas povestný neochotou ženiť sa, sa v nasledujúcich rokoch etabloval v Hollywoode ako čoraz žiadanejší starý mládenec a s lišiackym úsmevom stelesňoval postavy obdarených konzervatívnych mužov zo starých dôb, kedy gentlemani ženám v reštaurácii ešte odsúvali stoličky. A nie všetky jeho postavy mali čistý register trestov. V Georgeovom podaní im však aj napriek nepopierateľnej záľube v kriminálnej činnosti nebolo možné nedržať palce. Výborne sa mu to podarilo v rozpačito prijatej zlodejskej romantike Zakázané ovocie (1998), v ktorej si po jeho boku zahrala Jennifer Lopez. Tento film sa pre jeho kariéru stal dôležitý aj kvôli faktu, že sa počas nakrúcania skamarátil so Stevenom Soderberghom. O dva roky mladší Soderbergh totiž nie je „len“ režisér, s ktorým si začal rozumieť, ale neskôr mal aj podstatný podiel na Georgeových stále vyšších ambíciách. A keďže si rozumeli ľudsky aj umelecky, v nasledujúcich rokoch často spolupracovali. Spočiatku „iba“ vo vzťahu herec – režisér: Soderbergh „šéfoval“ Clooneymu v Zakázanom ovocí (1998), v Solarise (2002), v zlodejskej trilógii o Dannym Oceanovi (2001, 2004, 2007) a v čierno-bielom noir príbehu Berlínske sprisahanie (2006). Napokon si títo dvaja zdravo drzí páni založili vlastnú produkčnú filmovú spoločnosť Section Eight, v ktorej testovali divácku inteligenciu. Hoci publiku neponúkali vždy iba výborné kúsky, väčšinou vyprodukovali zaujímavé a hviezdne obsadené snímky. K nim určite patrí aljašský thriller Christophera Nolana s Alom Pacinom – Insomnia (2002), homosexuálna melodráma Ďaleko od neba s Dennisom Quaidom (2002) i svojrázna sci-fi romanca Zvieracia kazajka s Keirou Knightley (2005).

 

PÁN HEREC 

Skutočnosť, že Clooney napriek úspechu nestratil zmysel pre humor, dokázal napríklad aj nadabovaním homosexuálneho psa v kreslenom seriáli Mestečko South Park. A neváhal ani prijímať „ponižujúco malé šteky“ v príbehoch zaujímavých režisérov. Veď kto by si ho (ne)pamätal z Malickovho vojnového eposu Tenká červená čiara (1998)? Keď sa mu nejaká myšlienka zapáčila, nebál sa dať do stávky vlastné meno a bojovať za vízie iných. Horlivo tak obhajoval i režiséra Davida O. Russella, ktorý zohnal peniaze na rozporuplnú vojnovú satiru Traja králi (1999). Vo vynikajúcej snímke Clooney stvárnil charizmatického, Perzským zálivom ošľahaného Archieho Gatesa, ktorý sa rozhodne na vlastnú päsť ukradnúť Saddámovo zlato, aby sa na konci dobrodružstva, v ktorom potokom tiekla krv vinných aj nevinných, naučil niečo o živote. Štúdio si nebolo isté, či je v jednom zábere nevyhnutné nechať vybuchnúť kravu, zdalo sa mu to príliš kruté a kontroverzné… v takých chvíľach sa telefónu namiesto režiséra chopil práve George a trpezlivo, no neústupčivo vysvetľovať, argumentoval a keď bolo najhoršie, tak aj kričal… Neskôr nasledoval skvele zrežírovaný „vodný“ thriller Wolfganga Petersena Dokonalá búrka (2000), nakrútený podľa skutočných udalostí. Povrávalo sa, že Clooney so svojím hereckým kolegom Markom Wahlbergom (hrali spolu aj v Troch kráľoch) prehral akúsi stávku a že sa má ako opica mihnúť v remaku Planéty opíc, kde hral Mark hlavnú rolu. Nakoniec sa ukázalo, že to bola „kačica“. Clooney sa zmyslu pre humor nevzdal a jeho kanadské žartíky sa stali vyhlásenými široko-ďaleko…

 

 

foto archív redakcie

 

Celý článok si prečítate v GOLDMAN Prémiovom vydaní 2020 Best of Man