ELON MUSK Muž, ktorý nás vysťahuje na Mars!

Vizionár a technologický magnát, ktorý všetky svoje projekty pretavil do fungujúcej reality svojimi nápadmi a snami vyráža dych aj vedcom. Sníva o tom, že budeme interplanetárnou civilizáciou. Ak sa mu podarí jeho ambície naplniť, budú tí majetnejší z nás o dvadsať rokov zakladať prvú ľudskú kolóniu na Marse…

elonmusk2

Na videách, v ktorých predvádza svoje technologické vízie, pripomína legendárneho Iron Mana. Laici, odborníci a novinári medzi nimi často nevidia rozdiel. Len polemizujú o tom, ktorý z nich je originál a ktorý kópia. Obaja majú vysokoškolské vzdelanie, šokujúce vízie, miliardy na konte a po boku prekrásne partnerky. Na rozdiel od fiktívnej postavy však Musk nie je odkázaný na teatrálne filmové triky. Všetko, čo predvádza, je naozaj skutočné. Vyzerá to tak, že prišiel na Zem z budúcnosti, aby smrteľníkom zvestoval, ako to v nej vyzerá.

Šikanovaný outsider

Narodil sa 28. júna 1971 v Južnej Afrike. Po otcovi zdedil inžinierske gény, po matke šarm newyorskej modelky. Keď sa nadeľoval rozum, musel si nabrať hneď trikrát. „Všetky naše deti sú výnimočné,“ povedala o ňom jeho matka Maye, „ale Elon je jednoducho génius.“ Možno práve preto sa mu v škole nedarilo zapadnúť medzi spolužiakov. Patril medzi tých, ktorých pravidelne šikanovali. Aj tak tam musel chodiť. Útočiskom sa pre neho stala jeho dobrodružná rodina, počítače a knihy. Ako desaťročný už vysedával nad encyklopédiami modernej vedy. „Najviac sa mi páčilo testovať načítanú teóriu v praxi.“ Žil si vo svojom svete čísel, výpočtov, fyziky. Keď niekto povedal, že na Mesiac je to milióny míľ ďaleko, mal po ruke okamžitú odpoveď: „Je to od Zeme asi 328.855 miliónov, záleží na tom, kde stojíte.“

Keď mal desať, dostal svoj prvý počítač a učil sa programovať úplne sám. Vo veku dvanástich rokov predal za 500 USD svoju prvú počítačovú hru Blaster. Juhoafričanom sa však nikdy necítil byť. Jeho sny a ciele sa upínali k Amerike. Po skončení strednej školy sa teda vybral na návštevu rodiny do Kanady a už sa odtiaľ nikdy nevrátil. Mal aj iný dôvod na opustenie rodnej zeme. Radikálne odmietol nastúpiť na povinnú vojenskú službu: „Kto by chcel slúžiť vo fašistickej armáde!“ Počas dvojročnej zastávky v Kanade študoval na Kráľovskej univerzite v Kingstone, kde spoznal aj svoju prvú manželku Justine. V roku 1992 prestúpil na  Pensylvánsku univerzitu, kde získal bakalársky titul z ekonómie a o rok neskôr aj z fyziky.

Franz von Holzhausen

Dni na Stanforde

V roku 1995 sa zapísal na doktorandské štúdium aplikovanej fyziky na Stanforde. Po dvoch dňoch však zistil, že takto svoje veľkolepé sny neuskutoční. „V lete 1995 už mi bolo jasné, že budúcnosť je v internete…“ A tak zavolal dekanovi, že si dá pauzu. Ten mu povedal, že je to asi naposledy, čo spolu hovoria a bola to pravda. Ešte v ten istý deň založil spolu s bratom Kimbalom svoju prvú úspešnú spoločnosť Zip2, niečo na spôsob mapovacieho portálu, ktorý bol v tomto období prvou konkurenciou pre Yahoo. Napriek tomu, že za predaj firmy získal 22 miliónov dolárov, nebol s takýmto koncom svojho prvého diela spokojný. Prenechal slovo investorom, ktorí so spoločnosťou naložili inak, ako si predstavoval a systematicky ju tak odsunuli do zabudnutia. Dlho nesmútil a vrhol sa na ďalší projekt. S niekoľkými myšlienkovo blízkymi podnikateľmi založil firmu PayPal, prvú spoločnosť, ktorá umožňovala platby cez internet. Systém spustili v roku 2000 a okamžite zaznamenal enormný úspech. Musk sa opäť stiahol z vedenia spoločnosti, no v tomto prípade nie dobrovoľne. Spoluzakladatelia sa obávali jeho odvážneho a riskantného prístupu. Zrejme si neuvedomovali, že práve vďaka nemu predali firmu spoločnosti eBay za 1,5 miliardy. Boli totiž ochotní pristúpiť už na prvú ponuku 800 miliónov dolárov. Namiesto toho si Musk vďaka svojej tvrdohlavosti pripísal za svojich 11,5% akcií na svoj účet 165 miliónov.

Koľko to bude stáť?

V roku 2001 sa vracal s univerzitným kamarátom Adeo Ressim z víkendového pobytu v Hamptons do New Yorku. Ako tak dvaja internetoví miliardári debatovali o tom, čo budú teraz robiť, zasnívali sa o cestovaní do vesmíru. „Bolo by to príliš drahé a komplikované,“ povedal vtedy vraj Ressi. „Ako drahé a komplikované?“ opýtal sa Musk po chvíli ticha. Potom sa opäť na chvíľu odmlčal a povedal: „Až také drahé a komplikované to byť nemôže.“ Počas jednej cesty v aute tak nevedomky spolu s Ressim položili ideové základy spoločnosti Life to Mars. Jej cieľom nebolo skúmať, či by sa na Marse dalo žiť. O tom, že to možné je, nemali žiadne pochybnosti. „Chceli sme ukázať svetu, že dvaja prachatí týpci s víziou dokážu Mars dobyť a všetkých presvedčiť o tom, že to vôbec nie je také zlé miesto pre život,“ povedal v jednom z rozhovorov Ressi. Zakladatelia spoločnosti pôvodne vôbec nemali v pláne transformovať sa na výrobcu rakiet a vesmírnych lodí. Boli obchodníkmi so slušným kapitálom, ktorí sa rozhodli „materiál“ nakúpiť v Rusku. Dekadentné rokovania s predstaviteľmi ruského vesmírneho programu, ktoré sa niesli v znamení nespočetných pohárikov vodky však nakoniec nedopadli dobre. Keď Musk pochopil, že z neho Rusi iba ťahajú peniaze, rozhodol sa, že si rakety vyrobí sám. „Rakety zvyknú vybuchovať,“ varoval ho pred neistotou tohto podnikania jeho obchodný partner. Ale taká už je jeho povaha. Keď sa pre niečo rozhodne, nikto a nič ho nezastavia. O pár dní neskôr už v Marylandskej púšti vyjednával s amatérskym raketovým konštruktérom Tomom Muellerom o tom, či mu dokáže vyrobiť raketu podľa jeho predstáv. „Dajte mi tím ľudí a ja vám ju urobím,“ povedal Mueller.

Barack Obama, Elon Musk

Tanec s NASA

Keď sa Musk s Ressim začali zaoberať myšlienkou na cestovanie do vesmíru, upriamili svoju pozornosť na výskumné programy NASA. S rozčarovaním zistili, že Mars je úplne mimo záujmu agentúry. Keď sa z Life to Mars stal výrobca rakiet SpaceX, s odvahou a rozhodnosťou jemu vlastnou, požiadal Musk NASA o spoluprácu a finančné spolupodieľanie na projekte. V roku 2006 spolu podpísali prvý 278 miliónov ťažký kontrakt, ktorý zaväzoval SpaceX k vykonaniu troch vesmírnych úspešných letov bez posádky. Do SpaceX investoval všetok svoj kapitál a energiu. Počas tohto obdobia prechádzala Tesla Motors, jeho firma na výrobu elektromobilov ťažkým obdobím a ocitla sa na okraji bankrotu. Po troch neúspešných pokusoch s vypustením na obežnú dráhu to pre bývalého miliardára začínalo vyzerať beznádejne. Stavil však všetko na jednu kartu a keď sa Falcon 9 pri štvrtom pokuse predsa len podarilo vyniesť do vesmíru, boli zachránené nielen Muskove peniaze, ale aj jeho dôveryhodnosť. Namáhavé obdobie ho následne však predsa niečo stálo. Rozpadlo sa mu manželstvo s Justine. „Žiť s ním, je ako žiť s medveďom,“ komentovala rozvod prvá pani Musková, „vie byť nežný a zábavný, ale stále je to medveď.“ O šesť týždňov neskôr sa po jeho boku už objavila nová žena, britská herečka Talulah Riley. Aj s ňou už po dvoch rokoch podpisoval rozvodové papiere, aby jej neskôr opäť „dovolil“ stáť po jeho boku. Podľa jeho priateľov to bolo najmä vďaka tomu, že konečne pochopil, že pokiaľ ide o vzťahy, musí sa naučiť uplatňovať dvojitý meter a neočakávať, že nárokom, ktoré kladie sám na seba, budú stíhať jeho nežné polovičky.

Budú aj mŕtvi

Ambiciózna vízia, premeniť zemskú civilizáciu na medziplanetárnu kultúru, vyvolala veľkú pozornosť médií a verejnosti. Musk sa stal verejnou osobou. Prečo sa rozhodol práve pre kolonizáciu Marsu, nie je celkom známe. Isté však je, že si náročnosť uskutočniteľnosti svojho sna uvedomuje: „Je možné, že mnoho ľudí zomrie,“ pripúšťa s výrazom tváre pripomínajúcim androida bez pupku a s hviezdičkou pred menom. V skutočnosti však intenzívne pracuje na tom, aby sa šesťmesačný let na Mars, jeho trojmesačná reorganizácia a spiatočná cesta na Zem, zaobišli bez strát na ľudských životoch. Prvého človeka má v pláne dopraviť na Mars v horizonte desiatich až pätnástich rokov. Na červenú planétu sa ako prvá má vydať skupina prieskumníkov a postaviť tu skleník. Dovnútra napumpujú oxid uhličitý, čím vytvoria podmienky pre rast rastlín. Z malého skleníka sa má stať kolónia pre zhruba 80.000 dobrodruhov. Prípadným záujemcom momentálne nedá spávať otázka zaťažiteľnosti ľudského tela, ktoré vo vesmíre prežíva len s veľkými problémami (vplýva napríklad na hustotu kostí). Musk si nezodpovedané otázky uvedomuje a priznáva, že zatiaľ na ne nemá odpoveď ani riešenie. V jeho ponímaní však slovo „zatiaľ“ znamená naozaj iba „dočasne“. SpaceX je najrýchlejšie rastúcou firmou vo sfére kozmických letov. Vďaka kontraktu s NASA má raketa Falcon 9 dnes za sebou už štyri úspešné komerčné lety k medzinárodnej stanici ISS. Do roku 2016 má uskutočniť týchto nákladných letov až dvanásť. Prekvapivo sa ukazuje, že pracovať vo vesmíre dokážu efektívne a šikovne aj súkromné spoločnosti. Čo otvára do (možno nie až tak) ďalekej budúcnosti dvere mnohým odvážnym vizionárom. Elon Musk im môže byť skvelou inšpiráciou a príkladom. Ako aj nová mocnejšia verzia nosiča Falcon 9 s názvom Falcon Heavy. SpaceX ju vyvíja za účelom dopravy kozmických lodí na Mesiac a Mars. V súčasnosti totiž žiadna súkromná spoločnosť nedisponuje tak veľkými nosičmi, ktoré by mohli hoci i menší náklad dopraviť priamo na Mesiac. Okrem Falconu 9 SpaceX vyvinula a v roku 2010 pri skúšobnom lete na obežnej dráhe otestovala aj svoju prvú kozmickú loď Dragon.

Elon Musk

Slnečná energia

Po výrobcovi elektromobilov a rakiet sa workoholik, ktorý pracuje osemdesiat až sto hodín týždenne, pustil do ďalšieho unikátneho projektu. SolarCity je v súčasnosti najväčším výrobcom solárnych panelov v USA, s ktorým sa uvedomelý podnikateľ chystá bojovať proti globálnemu otepľovaniu. Keď si všimnete, ako prirodzene všetky spoločnosti fungujú a navzájom sa dopĺňajú, uvidíte genialitu ich stvoriteľa v novom svetle. Úspech fenoménu Elon Musk dokáže omráčiť. Je to vôbec možné? Toľko sa toho zmestí do jedného človeka? Podľa ocenení, ktoré tento chlapík získal, zrejme áno. Time Magazine ho v roku 2010 pripísal na zoznam 100 ľudí, ktorý najviac ovplyvnili vývoj vo svete. Dostal sa aj do rebríčka magazínu Esquire medzi 75 najvplyvnejších ľudí 21. storočia. Forbes ho zase posunul ešte vyššie, a to medzi 20 najvplyvnejších generálnych riaditeľov do 40 rokov (dnes má už 43). Okrem mnohých ďalších pôct a cien či rebríčkov sa môže pochváliť titulom Tvorca roka a Podnikateľ roka. Podľa viacerých zdrojov v súčasnosti koketuje ohľadom nejakého ďalšieho projektu so spoločnosťou Apple, zatiaľ však iba pod nepriehľadným rúškom tajomstva. Isté však je, že naďalej intenzívne pracuje na vybudovaní gigatovárne na výrobu lithium-iontových batérií. Prevádzku s rozpočtom viac ako 5 miliárd USD plánuje spustiť v roku 2017. A napriek pretrvávajúcej volatilnosti finančných vyhliadok Tesla Motors, opustia vraj v tom istom roku jeho výrobné haly prvé modely tretej generácie elektromobilov Model E – lacné elektrické auto pre každú domácnosť. Chlapec z Južnej Afriky, ktorý sa od svojej puberty cítil Američanom si jednoducho zaumienil, že svojmu vyvolenému národu vráti titul národa objaviteľov. Keď si uvedomíme, čo všetko sa mu už v tomto ohľade napriek relatívne nízkemu veku podarilo, môžeme bez obáv či obmedzení popustiť uzdu fantázie v predstavách, čo ešte jeho bravúrna a ťažko uchopiteľná myseľ svetu prinesie. A evidentne nielen svetu, ale i celému vesmíru.

 

Zaujímavosti:

* Elon Musk získal pilotnú licenciu a doprial si za odmenu cvičný tryskový letúň Aero L-39. Ako pilot sa dokonca objavil v malej úlohe vo filme Ďakujeme, že fajčíte.

* Hoci si vo svojej firme Tesla Motors môže vyrobiť auto presne podľa gusta, nedávno zaplatil takmer milión dolárov za Lotus Esprit z bondovky ´Špión, ktorý ma miloval´.

* Nevystaví ho však na obdiv návštevám. Chce ho po úpravách využívať ako plne funkčný podvodný dopravný prostriedok. Vzhľadom na to, že práve tento Lotus vo filme dokázal fungovať pod vodou, je to celkom pravdepodobné. Jazdy po ceste však už nie je bondovo autíčko schopné.

* V živote Muska zohralo významnú úlohu ešte jedno auto – McLaren F1. Vyrobilo sa ich len 106 kusov. To svoje vtedy ešte mladučký podnikateľ zdemoloval cestou na obchodné stretnutie. A nemal ho poistené.

 

Hyperloope

* Už možno o pár desaťročí sa dočkáme superrýchleho cestovania napríklad z Bratislavy do Paríža či Londýna, pričom nebudeme k tomu potrebovať lietadlo. Vďaka Muskovi sa totiž práve rodí nový typ superrýchlej hromadnej dopravy.

* Miliardár vyvíja koncept zvaný „hyperloop“ (hyperslučka), čo predstavuje vyvýšenú tubu takmer bez vzduchu, v ktorej séria lineárnych indukčných motorov poháňa väčšie kapsuly s pasažiermi. Keďže v tubách nie je vzduch, nedochádza k treniu, ktoré by kapsuly spomaľovalo.

* Kapsuly v tubách budú schopné pohybovať sa rýchlosťou okolo 1.200 km/h. Odhady dokonca hovoria, že hyperslučky dokážu na jednotku spotrebovanej energie pracovať až 50-násobne efektívnejšie ako elektrické autá či elektrinou poháňané vlaky.

* Až 90 percent energie, ktorú bude potrebné na zrýchlenie hyperslučky, sa podarí získať pri ich spomaľovaní. Musk je presvedčený, že na poháňanie celého tohto systému postačí slnečná energia. Cestujúcich preto iste poteší, že ich cestovanie vyjde veľmi lacno.

* Alfa verzia projektu hyperslučky predpokladá prepojenie miest San Francisco a Los Angeles v cene asi 6 miliárd dolárov. Transportovať by bolo možné iba ľudí, no o čosi drahšia verzia, ktorá by stála podľa vizionára takmer 8 miliárd, počíta aj s prepravou automobilov.

 

Elektromobil

*Jeho veľkým vzorom je Nikola Tesla. Podľa neho pomenoval aj spoločnosť na výrobu elektromobilov Tesla Motoros.

* Presadenie elektromobilov na masovom trhu bolo jeho snom už od stredoškolských čias. Reálne kontúry dostal v roku 2003, kedy sa so svojím spoločníkom J. B. Straubelom snažil dostať na trh prototyp elektromobilu T-Zero, ktorý vyvinula spoločnosť AC Propulsion. *Rovnaký plán mala aj trojica iných vizionárov na čele s Martinom Eberhardom. A práve šéf AC Propulsion, Tom Gage spojil tieto tímy v Tesla Motors.

*Už v roku 2006 získala spoločnosť so svojím prvým modelom Tesla Roadster titul v časopise Time – Vynález roka v kategórii prepravy.

* Pred dvoma rokmi predstavili luxusný sedan Model S. Okrem ocenenia Auto roka je to najlepšie auto na elektrický pohon vôbec.

* Model E avizovaný na rok 2017 má byť lacným modelom pre masový trh.

 

IronMan

*Elona Muska s obľubou prirovnávajú k IronManovi.

*IronMan, vlastným menom Tony Stark, je multibiliardár, ktorý zarobil veľké peniaze v zbrojnom priemysle. Jeho otec bol veľký vynálezca a zakladateľ Stark Industries.

* Tony zdedil podnik po smrti svojich rodičov, ktorí zahynuli pri dopravnej nehode.

* Tony bol klasický mladý miliardár, ktorý predával komukoľvek, kto dal najvyššiu cenovú ponuku.

* Potom ho unesie superzločincec Mandarin, aby mu Tony vytvoril dokonalú zbraň s pomocou ktorej by zničil svet.

* Tony bol vážne ranený a hrozilo mu, že zomrie. Vytvoril si preto kardiostimulátor, ktorý mu voperovali do tela a na základe toho dokázal pracovať na zbrani. Tajne však pracoval na bojovom obleku pre seba. Oblek bol napájaný priamo na jeho kardiostimulátor, takže bol vlastne poháňaný Tonyho telom.

* Tonymu sa podarilo utiecť a uvedomil si, že má obrovskú moc, ktorú musí využiť v boji proti zlu. Jeho úhlavným nepriateľom sa stal Mandarin. Tony si vytvoril mnoho bojových oblekov a prijal meno IronMan.

* Každý bojový oblek bol určený na niečo iné (lávový, vesmírny, vodný atď.), každý však mal rovnaké základné vlastnosti.

* Umožňoval mu zodvihnúť 80 ton, bol nepriestrelný a nezničiteľný. IronMan vďaka nemu dokáže lietať nadzvukovou rýchlosťou, strieľať plazmové strely. Každý oblek má zabudované najmodernejšie technické vybavenie.

* IronMan sa stal jedným z najslávnejších hrdinov marvelovského komiksu. Je stálym a dôležitým členom skupiny The Avengers.

 Text: Zuzana Svobodová – Ričányová, Foto: Sita, SpaceX