Die Antwoord – Odpoveď na dnešnú dobu

Podivná partička extravagantných umelcov je už niekoľko rokov virálnym internetovým fenoménom. Keď sa z virtuálneho priestoru presťahovala na strieborné plátno vo filmovom trháku Neila Blomkampa „Chappie“, spozornela aj širšia verejnosť.

 

music 3

 

Nekonvenčný umelecký prístup, nie práve každodenný vzhľad a šialené, nápadité klipy, tak možno stručne charakterizovať novú senzáciu – Die Antwoord. Jej povesť budú slovenskí fanúšikovia môcť porovnať s realitou aj naživo počas nadchádzajúcej letnej festivalovej sezóny.

 

Guerillový marketing

Keď sa na jeseň roku 2009 na internete záhadne objavilo podivné video ešte podivnejších ľudí, ktorí sa v rozhovore predstavili ako hip-hopová kapela Die Antwoord z Kapského Mesta, ešte nik netušil, že ide o začiatok úspešného príbehu. Vo vtipne ladenom sebaparodizujúcom videu sa dozvieme, že DJ Hi-Tek býva u babky a je najväčší frajer, lebo má doma PC, na ktorom robí skvelé beaty a že rapper Ninja prináša do skupiny tie najväčšie „gangsterské skillz“. Útla Yo-Landi s trademarkovým účesom a tenkým hláskom predvádza bizarné tanečné kreácie, šľachovitý vysoký chlapík Ninja zasa demonštruje svoje rapové umenie, vystavuje na obdiv svoje amatérske tetovania a hompáľa pritom svojím prirodzením v šortkách Pink Floyd. Na konci videa sa redaktor pýta na význam názvu kapely, na čo Ninja odpovedá, že Die Antwoord znamená „odpoveď“. Redaktor sa ďalej pýta: „Odpoveď na čo?“ „Na hocičo, človeče… Fuck“, znie flegmaticky a veľavravne Ninjova odpoveď.

Die Antwoord sú skutočne odpoveďou. Minimálne odpoveďou na otázku, ako sa presadiť v hudobnom priemysle v dobe, kedy už bolo vymyslené snáď všetko, povedané všetko a v podstate sa rôzne žánre a smery iba dookola vracajú v rôznych upgradovaných verziách a opakovaných recykláciách. Internetová doba s pretlakom voľne dostupnej hudby, ktorej sa môže venovať prakticky každý, kto si stiahne do PC mixážny hudobný softvér, si vyžaduje nové postupy. Guerillový nízkorozpočtový marketing vyšiel nekonvenčným umelcom dokonale, z videa sa stal fenomén a ľudia ho hromadne zdieľali na sociálnych sieťach. Kapela bez podpory akéhokoľvek vydavateľstva situáciu šikovne využila a na „net“ zavesila na voľné stiahnutie svoju prvotinu „$o$“.

 

music 5

 

Umelecký koncept

Z hudobného hľadiska Die Antwoord neoplývajú žiadnou výnimočnou originalitou, v princípe kombinujú elektroniku s hip-hopom, pričom túto fúziu sami označujú ako rave-rap. Výnimočnou ich tvorbu však robí prepojenie hudby s výraznou vizuálnou stránkou, ktoré spolu vytvárajú ucelený umelecký koncept. Šokujúce výstrelky, mystifikácie, zvláštny zmysel pre humor (najmä vo vzťahu voči hudobnému priemyslu), štylizovanie celej tvorby a s ňou súvisiacich vecí do jedného premysleného umeleckého konceptu trochu pripomínajú známych techno-anarchistov zo začiatku 90. rokov KLF, ktorí sa preslávili vydaním ironického manuálu na výrobu „Number One“ hitu, ale i spálením milióna libier v hotovosti či vyprázdnením celého zásobníka slepých nábojov do publika na predávaní cien. Imidž Die Antwoord dotvára aj nezameniteľná exotická angličtina so špecifickým juhoafrickým akcentom, ktorá miestami plynule prechádza do afrikánčiny, obohatenej o slangové výrazy z jazyka xhosa, ktoré fanúšikovia dešifrujú jedine s pomocou špeciálnych on-line slovníkov, zameraných na slang.

 

music 8

 

Vztýčený prostredník

Skupina vystupuje pod názvom Die Antwoord od roku 2008. Zakladateľ kapely Ninja (vlastným menom Watkin Tudor Jones, 40 rokov) má za sebou bohatú históriu, keďže bol členom rôznych hip-hopových projektov, žiadny z nich však neprerástol lokálnu scénu. Klasická tvorba v rámci zabehnutých konvencií ho po čase prestala uspokojovať a začal hľadať alternatívne umelecké koncepty, integrujúce viacero zložiek okrem hudobnej. Vďaka účasti na rôznych hudobných projektoch sa spoznal s Anri du Toit (31), vystupujúcej pod umeleckým menom Yo-Landi Visser a zblížili sa natoľko, že začali spolu žiť aj v súkromí. Ich dcéra Sixteen sa narodila v roku 2006. Yo-Landi a Ninja však dnes – podľa vlastných slov – už nežijú v partnerskom vzťahu. K výstrednému imidžu kapelu dopomohla aj postava DJ Hi-Teka, ktorého identitu halilo rúško tajomstva. V rôznych videách ho totiž predstavovali rôzni ľudia, čo vo fanúšikovskej komunite vyvolávalo vášnivé debaty o „treťom členovi“ kapely. Nech je to akokoľvek, Ninjovi a Yo-Landi na živých vystúpeniach kryje chrbát človek menom Justin de Nobrega.

Tvorba kapely sa priamo spája s anti-kultúrou Zef, ktorá vzišla z prostredia chudobnej pracujúcej triedy bielych Juhoafričanov, predovšetkým z Kapského Mesta. Po masívnom internetovom úspechu spomenutého video rozhovoru, ako aj klipu ku skladbe „Enter the Ninja“, skupinu zastrešilo korporátne vydavateľstvo Interscope. Po reedícii prvého albumu – už v klasickom fyzickom formáte – nasledovalo veľké medzinárodné turné. Spolupráca s vydavateľstvom však dlho nevydržala. Die Antwoord sa cítili obmedzovaní, takže napokon mainstreamovému hudobnému priemyslu ukázali prostredník a vrátili sa k nezávislej tvorbe. Založili vlastné vydavateľstvo Zef Recordz, pričom s distribúciou im vypomáha Downtown Records.

Ich DIY (do-it-yourself) postoj sa prejavuje aj pri nakrúcaní videoklipov, či vytváraní vizuálnych koncepcií, keďže obaja protagonisti si všetko robia sami. Nasledujúci album „Ten$ion“ (2012) zaznamenal veľký ohlas u fanúšikov, no spozorneli aj médiá a sponzori. Die Antwoord z neho ako singel ponúkli štyri skladby, vrátane kultovej „I Fink U Freeky“ a kontroverznej „Fatty Boom Boom“. Nasledoval voľný singel „XP€N$IV $H1T“, ten sa neobjavil na žiadnom albume a kapela si v ňom vzala na paškál všetkých komerčných kváziumelcov, ukájajúcich sa na drahých veciach.

 

Tomáš Bóka

foto SITA, archív

 

Celý článok si prečítate v júnovom čísle GOLDMAN (2015)