Chris Botti

 

Počas vysokoškolského štúdia si „odskočil“ na turné s legendárnym Frankom Sinatrom. Klasický jazz obohatil o chytľavosť a popové postupy, vďaka čomu si snobsky vnímaný žáner našiel cestu k širokým masám. Vypracoval sa na najpredávanejšieho jazzového inštrumentalistu v USA. Fenomenálny trubkár a skladateľ s výzorom nestarnúceho mladíka…

 

chris 1

 

Chris Botti sa narodil v roku 1962 v americkom Portlande, vyrastal však v neďalekom Corvallise. Má talianske korene, aj preto dva roky detstva strávil v Taliansku. Jeho smerovanie ovplyvnila matka, učiteľka hry na klavíri. Namiesto klavíra si však napokon vybral trúbku, definitíva vraj padla, keď ako dvanásťročný začul „My Funny Valentine“ v podaní legendárneho Milesa Davisa. Chris sa už v mladosti prezentoval ako výrazný talent, neušla mu ani miestenka v elitnej celoštátnej stredoškolskej jazzovej kapele, akomsi školskom jazzovom „all star“ tíme, vďaka čomu prvýkrát mohol nasávať podmanivú atmosféru legendami opradenej newyorskej Carnegie Hall. Mal osemnásť a už vtedy exceloval. Spolu s ostatnými talentovanými mladíkmi sa okrem iného vyšantil aj pri povestnej melódii „Gonna Fly Now“, ktorú preslávil filmový Rocky Balboa. Svoj seniorský ročník absolvoval na Mt. Hood Community College a nevybral si ju náhodou. Škola bola totiž známa silným hudobným programom zameraným na jazz, prevádzkovala vlastné jazzové rádio a každoročne organizovala populárny jazzový festival. Ctižiadostivý mladík popri štúdiu stíhal aj večerné vystúpenia v portlandských podnikoch, kde získaval neoceniteľné skúsenosti.

 

Chris a Frank

Po dovŕšení stredoškolských štúdií pokračoval na univerzite v Indiane, kde sa mu venovali uznávané kapacity v oblasti jazzu a hry na trúbku obzvlášť. V rámci štátneho grantového programu na podporu mladých umelcov jeho talent pomáhali cibriť aj také veličiny ako Woody Shaw či George Coleman. Nádejný hudobník ešte počas univerzitného pôsobenia získal príležitosť, o akej márne sníval nejeden muzikant – absolvoval bleskové turné s Frankom Sinatrom. „So samotným Sinatrom som nestrávil veľa času, v skutočnosti som s ním pobudol iba dva týždne,“ uvádza na pravú mieru Botti. „Neprešli sme autobusom celé štáty, mali sme len niekoľko spoločných koncertov v rámci losangeleskej časti turné. No už len to, že som mu mohol potriasť pravicou a vidieť ho pracovať na vlastné oči, bolo úžasné.“

 

Chris Botti CD CoverRoky dozrievania

Talentovaný trubkár nezaháľal ani po skončení štúdií a v roku 1985 sa presťahoval do „Veľkého jablka“, kde sa zamestnal ako štúdiový hudobník. Po niekoľkých rokoch rutinnej práce prišla ponuka, aká sa neodmieta – do svojej koncertnej zostavy si ho osobne vybrala „polovička“ svetoznámeho dua Simon and Garfunkel, Paul Simon. V tom momente snáď ani samotný Botti, vtedy 28-ročný neznámy trubkár, netušil, že sa z jednorazovej spolupráce časom vykľuje viac ako dekádu trvajúca plodná koncertná i štúdiová spolupráca. Simonova ponuka ho okamžite katapultovala do prvej ligy, turné so svetoznámymi umelcami mu otváralo dvere a rozširovalo možnosti. A ponuky spolupráce s veľkými menami utešene pribúdali – Aretha Franklin, Natalie Cole, Bette Midler či Joni Mitchell…

Počas Simonovho turné k albumu „The Rhytm of the Saints“ sa zoznámil s hviezdnym saxofonistom Michaelom Breckerom, ktorý si ho prizval na spoluprácu pri príprave vlastného albumu „Out of the Loop“. Botti sa nakoniec spolupodieľal na produkcii jednej zo skladieb a prispel tak k úspechu albumu, ktorý v roku 1995 v rámci Grammy Awards vyhodnotili ako najlepší v kategórii jazz. Samotný Botti si na „učňovské roky“ pri Simonovi a Breckerovi spomína veľmi rád: „Bol som obyčajný 28-ročný štúdiový hudobník a z ničoho nič som sa ocitol na pódiu hneď vedľa Paula Simona a Michaela Breckera, bolo to ako splnený sen! Nielenže mi to zvýšilo kredibilitu, ale možnosť sledovať Simonovu zanietenosť a posadnutosť každým jedným detailom bola pre mňa neoceniteľnou školou.“

 

First Wish

Botti naďalej vytrvalo pracoval v štúdiu, sprevádzal tie najžiarivejšie hviezdy na koncertoch a pozorne sledoval najvychytenejších fachmanov pri krotení svojich inštrumentov. Postupne piloval svoje muzikantské zručnosti a nechával ich dozrieť ako sud kvalitného vína. Vlastnú prvotinu tak vydal až v Kristových rokoch. Debut „First Wish“ (1995) sa nerodil ľahko: „Po skončení prvého spoločného turné s Paulom Simonom som zarobené peniaze investoval do budovania vlastného štúdia a kúpy potrebnej techniky. Navyše, i samotné prípravy albumu sa nakoniec natiahli na niekoľko rokov, nebolo to ľahké.“

Po vydaní prvotiny sa spolupodieľal na soundtracku k filmu Caught, stal sa tiež členom alternatívnejšieho jazz-rockového zoskupenia B.L.U.E. (Bruford Levin Upper Extremities) a v roku 1997 uzrela svetlo sveta druhá platňa „Midnight Without You“. Dvojročné intervaly medzi albumami zachoval aj pri treťom albume „Slowing Down The World“ (1999) a okrem iného obsahoval aj spoluprácu s hviezdnym Stingom. Práve spolupráca s bývalým frontmanom The Police bola zásadná pre ďalší vývoj jeho kariéry. Následne ho prizvali do Stingovej sprievodnej kapely na turné k albumu „Brand New Day“, pričom dvojročná produktívna spolupráca vyvrcholila koncertom v Toskánsku (september 2001), vysielanom naživo na internete – zároveň sa stal podkladom pre Stingovo koncertné CD a DVD „All This Time“.

 

Chris Botti CD Cover 2Reputácia hviezdy

Spolupráce so Simonom či Stingom ho dostali do širšieho povedomia, skutočný hviezdny štatút však začal nadobúdať až po roku 2000. Novú etapu v jeho kariére predznamenala zmluva s Columbia Records a spolupráca so zakladajúcim členom kedysi slávnych jazz-rockerov Blood, Sweat and Tears Bobbym Colombym, ktorý si ho vzal pod svoje manažérske krídla. Prvý nosič vydaným pod Columbiou mal názov „Night Sessions“ (2001) a hneď ďalší rok nasledoval vianočný album „December“. Na ňom sa premiérovo predstavil aj v nezvyčajnej úlohe speváka, a to hneď vo dvoch skladbách: „Perfect Day“ a „Have Yourself a Merry Little Christmas“. Ďalší album „A Thousand Kisses Deep“ (2003) naznačil jeho ďalšie smerovanie – prvky pop music tu zarezonovali výraznejšie, než kedykoľvek predtým.

Skutočný prelom priniesol siedmy album „When I Fall in Love“ (2004), ktorý Chrisovi po prvýkrát zabezpečil vytúžené miesto na samotnom čele jazzovej verzie rebríčka Billboard (aj v štandardnom rebríčku Billboard sa nahrávka umiestnila viac než dobre – na 37. mieste). Na albume sa opäť objavil aj Sting. Ešte väčší úspech zaznamenal o rok album spoluprác „To Love Again: The Duets“ s niekoľkými zaujímavými coververziami, vrátane „prerábky“ chaplinovskej „Smile“, v ktorej hosťoval Steven Tyler z hard-rockovej kapely Aerosmith. Opäť nechýbal „obligátny“ Sting, ba ani Michael Bublé, Paula Cole či Jill Scott. Ak by niekto za neobvyklými spoluprácami hľadal kalkul, Botti má preňho odpoveď: „Všetko to začína priateľstvom v súkromí. S takmer všetkými umelcami, s ktorými som kedy vystúpil na pódiu, som sa osobne poznal už predtým. Nie je to tak, ako si mnohí myslia, že za mnou príde človek z vydavateľstva a povie: ´Hej, musíš spraviť vec so Stevenom Tylerom!´ Boli sme jednoducho priateľmi, jemu sa páčili moje veci, tak som mu navrhol spoluprácu.“ Album duetov v jazzovej hitparáde nenašiel konkurenciu a v celkovom rebríčku bez žánrových obmedzení sa umiestnil na 18. mieste.

 

Tomáš Bóka

foto www.chrisbotty.com, SITA, archív

 

Celý článok si prečítate v septembrovom čísle GOLDMAN (2015)