BMW – Menej je viac

Značka BMW pri generačnej obmene svojho najmenšieho SUV X1 kompletne zreorganizovala celú jeho techniku. Motor je uložený vpredu naprieč a pri základnej verzii poháňa predné kolesá. Vďaka tomu sa mohla karoséria skrátiť o 3 cm na 4,44 m a rázvor až o 9 cm na 2,67 m, no napriek tomu je kabína posádky priestrannejšia a základný objem batožinového priestoru 505 dm3 výrazne väčší (+85 dm3). Základným motorom je prepĺňaný trojvalec 1,5 litra, ktorý v naftovej verzii, označenej 16d, dosahuje výkon 85 kW (115 k) a v benzínovej 18i poskytuje 100 kW (136 k). Základná naftová verzia so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies má vynikať priemernou normovanou spotrebou menej ako 4 litre nafty na 100 km. Väčší štvorvalec 2,0 litra má v benzínovej verzii výkon 141 alebo 170 kW (191 k a 231 k) a kombinuje sa s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies xDrive. Turbodiesel 2,0 litra simožno vybrať s výkonom 110 kW, 140 a 170 kW (150, 190 a 231 k), pričom dve výkonnejšie verzie sú takisto vybavené pohonom všetkých kolies. Elektronicky ovládaný systém xDrive pre zníženie spotreby paliva za normálnych podmienok poháňa iba predné kolesá a pri zhoršení adhézie pripojí lamelovou spojkou do záberu zadné kolesá, ktoré môžu v extrémnom prípade preniesť až 100% krútiaceho momentu motora.

 

Kamil Pecho

foto archív

 

Letné dvojčíslo GOLDMAN (2015)