Bohovia Egypta

 

Keď pred mnohými rokmi bohovia opustili Egypt, vládu nad krajinou prenechali ľudskému panovníkovi, ktorý sa mal snažiť, aby ríšu v údolí Nílu nesužovali nedostatky a všade vládol zákon a poriadok. Avšak nemilosrdný boh púšte Sutech len čakal na vhodnú chvíľu, aby na pozemšťanov mohol plnou silou udrieť a s armádou monštier a démonov nastoliť vládu chaosu, temnoty a strachu.

 

GodsOfEgypt_DOMTrlr1_Texted_HD 1425.tif

 

Pred vyše piatimi tisíckami rokov sa v údolí Nílu schyľovalo k veľkej bitke. Na jednej strane stála armáda panovníka Narmera, (považovaného za pozemské vtelenie nebeského boha Hora) a na strane druhej – kráľ, ktorého vojaci šli do boja pod znakom boha púšte, búrky a temnoty, Sutecha. Keď vojenské výkriky a nárek zranených vystriedalo ticho, na poli, presiaknutom krvou tisícok padlých bojovníkov, zostal stáť ako víťaz Narmer. Hor zvíťazil nad Sutechom… Po rituálnej poprave nepriateľského panovníka a stoviek zajatých vojakov nasledovalo v tieni krídiel nebeského boha slávnostné korunovanie víťaza za kráľa Horného a Dolného Egypta. Tým sa začala písať história Starej ríše.

Mýty v tom čase boli viac než živé a ľudia uctievali všadeprítomných bohov a démonov, rozhodol sa Narmer nepohnevať boha púšte a začlenil ho do panteónu vlastných bohov. Týmto krokom získal aj priazeň obyvateľstva dobytého územia. Odvtedy až do zániku Egypta dvojica týchto bohov stála bok po boku, síce ako nepriatelia a protiklady, ale tiež ako nevyhnutná súčasť jednotného kozmu. Pravda, medzi Horom a Sutechom nevládol vždy mier. Niekoľko desaťročí po zjednotení Egypta sa Sutechovi vyznávači ešte pokúsili zvrátiť sled udalostí, aby v krajine nastolili nadvládu kráľa, uctievajúceho boha púšte. Ba na istý čas sa im to aj podarilo. A práve toto obdobie si vybral režisér Alex Proyas, aby doň situoval fantasy príbeh z čias, kedy svetu vládli neľútostní bohovia, pričom ľudia zohrávali len rolu akýchsi „vedľajších figúrok“ v ich zápase o vládu nad vesmírom.

 

GodsOfEgypt_DOMTrlr1_Texted_HD 4374.tif

 

Svet v temnote

Pod Proyasovou taktovkou chrámy, paláce a pyramídy v údolí rieky Níl ovládli mágia, monštrá a šialenstvo. Keďže boh Sutech (Gerard Butler) vytlačil z trónu egyptského kráľa i boha nebies a svetla Hora (Nikolaj Coster-Waldau) a narušil poriadok, svet plnou silou zasiahol chaos. Tiene temnoty zahalili životy ľudí, ktorí sa zrazu ocitli v otroctve. Hoci väčšina z nich stratila vieru, že v krajine napokon zvíťazí dobro, predsa sa našiel človek, ktorý sa rozhodol ísť proti prúdu: mladý zlodej Bek (Brenton Thwaites), ktorý chce zachrániť svoju vyvolenú. A kto je zaslepený láskou, nevníma žiadne nebezpečenstvo. Rozhodnosť a neochvejnosť obyčajného chlapíka si všimne Horus a keďže si uvedomuje, že bez pomoci ľudí neprekoná svojho úhlavného nepriateľa, uzavrie s ním spojenectvo. No aby sa mohol vyrovnať Sutechovi, musí najprv získať späť svoje „stratené“ oko. A Bek je priam stvorený na to, aby oko ukradol… Nezvyčajná dvojica sa teda vyberie na dobrodružnú cestu do nebies i podsvetia, a tá môže skončiť záhubou, alebo víťazstvom. Smrteľník aj boh musia prejsť rôznymi skúškami odvahy a obetavosti, inak nebudú mať šancu v kedysi prosperujúcej ríši nastoliť poriadok.

 

GodsOfEgypt_DOMTrlr1_Texted_HD 1932.tif

 

Silná zostava hercov

Snímka Bohovia Egypta akoby v mnohých ohľadoch predvádzala aj súboj medzi hercami Nikolajom Costerom-Waldauom a Gerardom Butlerom. Charizma a slávne úlohy oboch hercov dokazujú, že pôjde o mimoriadne zaujímavý stret na striebornom plátne. Coster-Waldau sa preslávil ako zdatný šermiar Jamie Lanister v seriáli Hra o tróny; Gerard Butler si zasa zocelil svaly ako spartský kráľ Leonidas v krvavej komiksovej adaptácii 300. V očiach fanúšikov teda film možno v skratke vyjadriť troma slovami: Lanister kontra Leonidas. Butler už prezradil, že keď si prečítal v scenári slovo „boh“, bolo mu okamžite jasné, koľko ho čaká posilňovania. Vzápätí s ním začal, aby mal istotu, „že než sa natáčanie rozbehne, bude vyzerať naozaj ´božsky´“.

 

Tomáš Szmrecsányi

foto Bontonfilm

 

Celý článok si prečítate vo februárovom čísle GOLDMAN (2016)